ARTIKEL

How do you solve a problem like a speaker

Gastauteur | 16 oktober 2006 | Fotografie Gastauteur

door Malcolm J. Latham

Malcolm J. Latham is oprichter en eigenaar van Latham Audio - importeur van Naim, Revolver, Dynavector, QED en Quadraspire. Tot voor kort was Latham Audio importeur van het Schotse hifi-merk Linn. Kort na het wegvallen van het Linn importeurschap (Linn besloot de levering van haar producten zonder tussenkomst van een importeur te gaan verzorgen) kondigde Latham Audio aan het eigenzinnige Naim in haar pakket op te nemen. 

Een aantal weken geleden, zond de BBC een TV programma uit genaamd “How do you solve a problem like Maria”. Rodgers en Hammerstein`s musical “The Sound of Music” komt terug naar de Londense West End en aangezien Julie Andrews inmiddels haar 65+ kaart heeft werd er gezocht naar een nieuwe “Maria” voor de hoofdrol.

Elke zaterdag, brachten de kandidaat “Maria’s” verschillende liedjes ten gehore voor een jury plus Sir Andrew Lloyd Webber en het kijkende publiek gaf hun mening via het telefoon stemsysteem. Met als gevolg dat de “overlevenden” het lied “So long, farewell, auf Wiedersehen, goodbye” etc. zongen in de familie Von Trapp stijl en de ongelukkige ‘Maria’ het toneel verliet. Een typische Endemol-achtige productie die de kijkers aan de buis gekluisterd houdt tot de “National Lottery” trekking hen tot zeker nog een week werken voor de kost veroordeelt.

Wat heeft dit met Latham Audio te maken? Ik veronderstel weinig eigenlijk, maar toen we bezig waren met de overname van de NAIM distributie voor de Benelux, werden we door 90% van het bestaande dealernetwerk verteld dat NAIM luidsprekers moeilijk te verkopen waren. Latham Audio is gewend dat ongeveer 30% van de omzet middels luidsprekerverkoop wordt gerealiseerd, op het eerste gezicht een probleem dus! Wij moesten toch zeker luidsprekers vinden om het gat te vullen! In de huidige situatie is het zo dat de kwaliteit van andermans luidsprekers als goed wordt beoordeeld door de meeste consumenten en dealers, maar zou dit niet komen door de kwalitatief hoogstaande bron en versterkers die NAIM maakt? Als dit zo door zou gaan, zouden wij toch een morele zaak hebben om commissie te claimen van onze handelscollega’s voor de NAIM gerelateerde verkopen?
Yeah right!!! Dat zal zeker lukken!!!!

Latham Audio heeft een zeer leuke serie REVOLVER luidsprekers, goed genoeg om elke versterker eer aan te doen – maar wie heeft er gehoord van REVOLVER? Bijna elke audio-detaillist heeft te veel luidsprekers in de winkel. Sinds hi-fi een begrip is geworden in de zeventiger jaren, zijn luidsprekers de grootste factor van de marktgroei geweest. Luidsprekers zijn een deel van het meubilair geworden in veel woonkamers. De vroegere sobere, bijna militair gestijlde “dozen” zijn geëvolueerd in wonders van alle soorten en maten, variërend van “plantenpotten” tot ontwerpen die geïnspireerd moeten zijn door futuristische films. Triest genoeg hebben wij de laatst vijf jaar een trend gezien waarbij veel mensen een goed “geluid” verwachten maar liever geen luidsprekers zien. Containers vol met hopeloos slechte, maar flink gepromote 3& 5 mini-luidspreker home theatre “oplossingen” zijn er in Europoort en Antwerpen gelost en overspoelen de markt door verkocht of weggegeven te worden in allerlei soorten winkels, variërend van supermarkten, keukencentra, drogisterijen en ironisch genoeg zelfs “hi-fi” discount winkels.
Zelfs als zo’n verkoop vaak gezien wordt als een nodige toevoeging aan de summiere marge geassocieerd met de flat screen TV – de echte reden waarvoor dat de klant de winkel binnen is gewandeld.
Zoals vaak na een dilemma, heeft deze trend echter een positief effect gehad. Vele duizenden van hen met meer dan alleen een passerende interesse in muziek hebben zich gerealiseerd dat het beter is terug naar de basis te gaan. De meeste vakspecialisten melden een opleving van verkoop van stereosystemen gebaseerd op prestatie in plaats van een “hype”. Maar het is nog steeds een feit dat er verwacht wordt dat het uiterlijk van een luidspreker het interieur moet complimenteren of ten minste moet passen binnen het kamerinterieur.
Dit is begrijpelijk als we weten dat de technologie verder is ontwikkeld en dat luidsprekerkast fabrikanten met hout en andere materialen kunnen werken, wat hen in staat stelt om de vormen die de technische ontwerper heeft berekend te kunnen produceren, zodat deze “werken” en ook het oog kunnen bekoren.
“Werken” zijnde het belangrijkste woord. Soms werkt het wel en soms niet! Ten slotte kan zelfs het meest mooie design geen compensatie bieden, voor een matig klinkende luidspreker. Omdat in elke kamer de akoestiek anders is kan geen enkele luidspreker daarvoor specifiek ontworpen worden, elke luidspreker heeft zijn eigen karakter. Dus is er altijd een compromis. De luidsprekers die het meest succesvol zijn, zijn dit om een of meerdere van de volgende redenen:

  1. Merkherkenning: hoe bekender een merk is => hoe groter het aantal verkooppunten => wordt dus door een groter aantal potentiële kopers gezien/gehoord
  2. Status: Eigendom van het “juiste” merk impliceert status.
  3. Prijs: 90% + zijn budget gedreven
  4. Aanbevolen door vrienden – de ‘klant’ heeft een systeem gehoord bij een vriend thuis dat (in die kamer, onder die sfeer) fantastisch klonk.
    De aanbeveling zou zelfs op een internet forum gelezen kunnen zijn!
  5. Dealer invloed: In grotere winkels zijn de personeelsleden gemotiveerd om te verkopen wat de zaak wil dat er verkocht wordt. Dit door marge en/of bonus stimulans of een te grote of verouderde voorraad. In de “specialisten” sector, heeft iedere detaillist zijn “favoriete” producten maar de selectie hiervan is meestal een meer democratisch proces tussen het personeel. Een enthousiaste zaterdag part-timer, die een paar euro verdient met de uitvoering van zijn hobby, zal hoogstwaarschijnlijk focussen op producten die hij geweldig vindt. Het is geruststellend te weten dat zo’n specialist grotendeels zijn selectie criteria heeft gebaseerd op prestatie, in combinatie met de kennis van het type klant dat zijn zaak zal bezoeken. Het helpt ook als er een goede leverancier/detaillist relatie is!
  6. Productprestatie: De ‘feel good factor’, eigenlijk is dit alleen maar mogelijk met prachtig mooi geluid, een tevreden klant en een tevreden ondernemer. Het is hoopvol voor de toekomst als wij er van die combinatie genoeg hebben!


VAD 2006 – “How do you solve a problem like a speaker?”

Dit jaar’s VAD show in Veldhoven zal onze tweede NAIM presentatie zijn, de eerste was in het Sheraton Towers te Brussel een aantal weken geleden.
Met het bovenstaande in ons achterhoofd, lichtelijk bezorgd, hebben wij een paar weken  voor die show diverse luidsprekers beluisterd in combinatie met NAIM elektronica. Zoals verwacht, presteerden onze eigen Revolver modellen prima en wij waren in het bijzonder onder de indruk van de prestaties van een kleine XAVIAN luidspreker; de MIA II, dus deze werden ook meegenomen voor de show. Maar wij wisten dat wij minstens een type NAIM luidspreker moesten gebruiken en begonnen daarom met het inspelen van een paar ALLAE. Zoals gebruikelijk met de meeste luidsprekers is er weinig te zeggen over het geluid dat tijdens de eerste dag wordt gegenereerd. Dit is nog meer zo als de resterende delen van het systeem ook net voor het eerst uit hun dozen zijn gehaald!
Een dag later begon de ALLAE, een luidspreker die ontworpen is om dicht bij de muur te plaatsen, plezierig te klinken. Na een heel weekend continu muziek spelen, waren wij verbaasd over de goede prestaties van deze bescheiden uitziende luidspreker.

De NAIM ALLAE heeft eveneens de meeste luisteraars in Brussels onder de indruk gebracht en wij kunnen daarom met trots deze luidspreker in Veldhoven laten horen! Natuurlijk, zoals in de theaterwereld, wordt de hoofdrol ondersteund door de ‘understudies’ (zelfs nog een NAIM luidspreker, de n-SAT) maar desalniettemin-

Onze `Maria` is gevonden; De NAIM ALLAE!


EDITORS' CHOICE