ARTIKEL

IFA 2006 - deel 2


Gastauteur | 02 november 2006 | Fotografie Gastauteur

Hierbij deel 2 van het IFA verslag, verzorgd door onze collega`s van HVT. Klik hier om deel 1 te lezen.


IFA 2006

* Berliner-Schrift is de benaming voor een methode om geluid vast te leggen, genoemd naar de elektro-ingenieur Emil Berliner (Hannover 20 mei 1851 – Washington 3 augustus 1929). Met het Berliner Schrift wordt in tegenstelling tot het Edison Schrift modulatie in het horizontale vlak gerealiseerd.

Met dit tweede deel van het beursverslag dat de redactie optekende na het bezoek aan de IFA ook een nieuwe titel. Niet dat de ‘krach’ afgenomen is. De ruim twintig hallen hadden zoveel te bieden dat wij u graag nog verder meenemen langs de stands. Eerst even bijpraten…


TV-trends

Nog recent was de hoogste resolutie die in de laatste HVT schermentest voorkwam niet hoger dan 1366 bij 768 beeldpunten, een heel normale waarde bij vooral LCD-schermen. Op de IFA heel andere geluiden. Nam Pioneer op de CES, januari 2006 in Las Vegas, als enige het voortouw door een voorloper van de inmiddels leverbare PDP-HD5000EX met een resolutie van 1920 bij 1080 pixels met progressieve weergave, op de beurs had nu bijna iedereen die iets met beeld deed wel tenminste één model met die resolutie.

IFA 2006

Voor zover er al sprake was van een strijd tussen LCD en plasma lijkt deze een beetje beslecht te worden in het voordeel van LCD. Was tot nu toe de schermmaat eigenlijk bepalend voor deze keuze, op deze IFA kwam bijna iedereen met schermmaten tot 65 inch (165 cm) die vrijwel zonder uitzondering in LCD waren uitgevoerd. Pioneer en Panasonic kwamen echter ook met een verrassing. Ze hebben een onafhankelijk bureau in Europa (dus nu eens niet Japan of de VS) een onderzoek laten doen naar de consumentenvoorkeur voor de schermtechnologie.

Dat onderzoek is gedaan in Londen, Parijs en Keulen, en bestond uit het laten kijken van gewone consumenten naar de verschillende schermen in maten van 37, 42 en 50 inch (respectievelijk 94, 106 en 127 cm), die wel onherkenbaar gemaakt waren. Vooraf gaf een kleine meerderheid – die zei bekend te zijn met de beide technologieën – te kennen liever een LCD-scherm te willen hebben. Na het onderzoek was dat helemaal anders: 73 procent had de voorkeur voor een plasma, waarbij vooral de betere zwartweergave en de schermsnelheid als positieve punten werden genoemd.

IFA 2006

Wat verder opviel was de sterk dalende prijstendens. Dit voorjaar kostte een 32 inch (82 cm) LCD nog riant meer dan € 1.000, nu werden consequent prijzen genoemd die daar nadrukkelijk onder lagen en niet alleen door de prijsvechters zoals Beko en Vestel maar ook de gangbare merken. Bij de grotere maten zo’n tendens: voor minder dan € 2.000 groeit de schermdiagonaal al gauw de 42 inch (106 cm) voorbij.
Technisch zijn vrijwel alle fabrikanten van LCD-techniek in de weer met de achtergrondverlichting van het scherm en om meerdere redenen. De eerste is de energierekening. Bij donkere beelden is het mogelijk de lamp minder uitbundig te laten branden en het scherm iets verder open te sturen, waardoor niet alleen het energie verbruik zakt, maar de zwartindruk vaak ook beter is. De eerste die hiermee kwam was ons eigen Philips dat op een vorige CES al een beetje schromend haar ClearLCD-techniek introduceerde. Ze waren toen hun tijd duidelijk vooruit.


HDTV

Verder heeft iedereen het over HDTV alsof we niet meer naar gewone standaarddefinitie TV meer kijken. Dat is nog een beetje prematuur. Voorlopig blijft het hoofdaanbod, ook in Duitsland nog in de klassieke resolutie. Wel hebben de ARD en het ZDF een keurig plan klaarliggen om de kijker zo tegen 2008 op een verantwoorde manier van HDTV te voorzien, compleet met een geleidelijke overgang. Hierbij is overigens veel (belasting)geld mee gemoeid want voordat het hele HDTV-traject van opnamestudio tot huiskamer gereed is, komt er nog wel wat kijken. En ontnuchterend was vooral het feit dat de Duitsers een goed doortimmerd plan hebben, terwijl we in Nederland alsmaar helemaal niets horen en zelfs fatsoenlijk breedbeeld bijna een schaars artikel is…

IFA 2006

Een tendens is verder die van diagonaalvergroting. Op dit moment is 32 inch (82 cm) de populairste maat, maar er duidelijk onder de HD-invloed een verschuiving naar grotere maten waar te nemen. Dit wordt ook op de beursvloer bevestigd: in vorige jaren lang de grens bij het reële aanbod bij 50 inch (127 cm), maar nu heeft vrijwel iedereen tenminste twee grotere schermen in het programma. De beker voor de grootste diagonaal ligt sinds de afgelopen CES bij Panasonic: 103 inch (262 cm).


HDready, SED

HDready is, ondanks gesjoemel met het beeldmerk door zowel handel als fabrikanten een blijvertje. Inmiddels is meer dan de helft van de thans verkochte TV’s en beeldschermen terecht van het logootje voorzien, en de trend is sterk stijgend. Weldra wordt er geen scherm meer zonder aangeboden. Sommige dingen gebeuren ook niet. Toshiba, ontwikkelaar van de nieuwe en veelbelovende schermtechnologie SED (Surface Emitter Display) was heel eerlijk: we doen er deze IFA niets mee, want we hebben het te(?) druk met HD-DVD. Maar volgend jaar komt er nieuws op dit vlak. We wachten maar even af.
En de klassieke beeldbuis? Vrijwel niet gezien. Alles is plat. Alleen nog voor op de camping voor een crisisprijs uit het nabije oosten. Verder nergens meer.

EDITORS' CHOICE