REVIEW

Omar m'a tuer

Jan Luijsterburg | 30 juli 2012

Omar Raddad werkt bij een rijke weduwe die in 1991 op gruwelijke wijze vermoord wordt. Met haar bloed is de grammaticaal foute tekst “Omar m’a tuer” (Omar heeft mij vermoorden) op de muur gekalkt. Dan zal die slecht aangepaste Marokkaan het ook wel gedaan hebben, meent de Franse justitie. Omar ontkent maar heeft het nakijken.

De film opent met de veroordeling die op basis van gammele bewijsvoering volgt op drie jaar voorarrest. Dat hij geen Frans kan spreken speelt hem aardig parten bij het proces. Door elkaar wordt daarna de aanloop naar dit proces getoond, afgewisseld door de onderzoeksactiviteiten van een journalist na de veroordeling.

De verder keurige Omar kan het gokken moeilijk laten, maar dat maakt iemand nog niet tot moordenaar. Hoewel hij prima wordt opgevangen door zijn celgenoten heeft de trotse man het erg moeilijk in de gevangenis. Het leidt tot een hongerstaking en een zelfmoordpoging. Enige voordeel van de traumatische periode is dat de tot dan analfabete Omar eindelijk Frans leert.

De pedante schrijver Pierre-Emmanuel Vaugrenard, een fictief personage, begint uit louter persoonlijke redenen aan zijn onderzoek. Een ander boek vlot niet en hij wil zich met name politiek profileren. Als hij een aantal duidelijke fouten in de justitiële argumentatie vindt raakt hij betrokken. De spelfout in de mededeling op de muur was al niks voor de ontwikkelde vrouw. Op ontluisterende wijze wordt duidelijk hoe de rechtbank alle feiten negeert, geheel op eigen, racistische vooroordelen vaart, en daar tot in het extreme in volhardt.

De film is gebaseerd op de autobiografie van Raddad en op een boek over de zaak. Het verhaal wordt op meeslepende manier verteld, zodat je als kijker ook enorm kwaad wordt over het vreselijke onrecht dat de man en zijn familie wordt aangedaan. Sterk, ingetogen spel van onder meer hoofdrolspeler Semi Bouajila draagt bij aan het effect.

Aanvullende informatie:
Frankrijk, 2011
Speelduur: 84 minuten
Productie: Rachid Bouchareb, Jean Bréhat
Regie: Roschdy Zem
Scenario: Rachid Bouchareb, Olivier Lorelle, Olivier Gorce en Roschdy Zem naar de autobiografie Pourquoi moi? van Omar Raddad en Omar, la construction d'un coupable van Jean-Marie Rouart
Camera: Jérôme Alméras
Montage: Monica Coleman
Art direction: Sébastien Giraud
Met: Sami Bouajila, Denis Podalydès, Maurice Bénichou, Nozha Khouadra, Salomé Stéyenin
Beeld: 16:9 anamorf
Geluid: DD 5.1
Uitgave: Cinemien / Homescreen 


EDITORS' CHOICE