NIEUWSBose

Flinke groei markt hoofdtelefoons

Redactie HiFi.nl | 16 augustus 2012 | Bose

Uit een onderzoek van Futuresource Consulting blijkt dat de internationale markt voor hoofdtelefoons in 2012 met zo’n twintig procent groeit. Dat betekent dat de wereldwijde opbrengst met een vijfde stijgt, van vijf naar zes miljard dollar.

De markt iets inzichtelijker vertaald naar aantallen: dat zijn 260 miljoen in- en on-ear hoofdtelefoons, ten opzichte van 228 miljoen in 2011.

De stijging is met name te danken aan de groei in de markt voor draagbare muziekspelers, inclusief smartphones en tablets, en het enorme aanbod aan digitale muziek voor mobiele weergevers.

Verwacht wordt dat muziek on the go voor veel consumenten de primaire vorm van ‘audioconsumptie’ wordt, waardoor de groei van de verkoop van hoofdtelefoons de komende jaren aan zal houden. De schatting van Futuresource voor 2016: 330 miljoen units wereldwijd.

Onze 'veldtest' met de Bowers & Wilkins C5 in-ears (PHOTO40)

Mode en ontwerp spelen een belangrijke rol in deze cijfers, waardoor merken als SkullCandy en Monster, het merk achter de bekende Beats by Dr. Dre, op een significant aandeel kunnen rekenen. Sony, Philips, Sennheiser en JVC domineren de globale markt waar het aantallen betreft, terwijl zo’n zestig procent van de verkoop bestaat uit in-ears onder de 25 dollar.

De gemiddelde verkoopprijs is echter toegenomen ten opzichte van vorig jaar, mede door het aandeel van eerder genoemde merken, en de wat meer high-end ontwerpen van bijvoorbeeld Bose en AKG.

Tot slot spelen de Olympische Spelen naar verwachting een belangrijke rol in het derde kwartaal van 2012. Ondanks de strikte regelgeving, waaronder de beperkingen die sporters opgelegd werden, zal de zichtbaarheid van topsporters en hun favoriete hoofdtelefoons de verkopen nog verder stuwen.

Kijk ook eens op onze Hoofdtelefoon Special


EDITORS' CHOICE