REVIEWKEF

REVIEW: KEF LS50 Anniversary Model

Marc Brekelmans | 11 september 2012 | Fotografie Fabrikant | KEF

Er is sinds de introductie tijdens de High End van 2012 in München al het nodige geschreven over de KEF LS50. Ook door ondergetekende. De indrukwekkende introductie voor dit kleine speakertje werd, zoals inmiddels gebruikelijk bij KEF demonstraties, verzorgd door Johan Coorg, die altijd weer weet te verrassen met zijn bijzondere muziekkeuze. Zo liet hij een Prince cover van de Joni Mitchell klassieker A Case of You horen… en het traanvocht hoopte zich in rap tempo op in mijn ooghoeken. Ik was op slag verliefd.

Maar demonstraties tijdens shows zijn verraderlijk: prachtige apparaten kunnen door slechte akoestiek of opstelling een verkeerde indruk achterlaten, en slechte apparaten kunnen door een gelukkige samenkomst van omstandigheden juist beter uit de verf komen. Thuis luisteren is dus, zoals altijd, het devies.

50 Years - Innovators in Sound

Innovators in Sound: die boodschap staat in koperkleurige letters achterop de LS50. KEF bestaat in 2012 namelijk precies 50 jaar en dat vieren ze met de LS50. De LS50 is als jubileummodel een optelsom van alle innovaties die KEF in de afgelopen 5 decennia als luidsprekerbouwer heeft bewerkstelligd, en daarmee een eerbetoon aan de rijke historie van het merk. In de brochure van de LS50 wordt gesproken over de directe link met de beroemde LS3/5A BBC monitor waarvoor KEF als enige de luidspreker-units (voor alle fabrikanten die deze mini-monitor in licentie mochten bouwen) mocht leveren. Die LS3/5A-genen zijn nog steeds terug te vinden in de mini-monitoren van menig luidsprekerfabrikant. En, naar eigen zeggen, dus ook in de nieuwe LS50.

De LS3/5a was zeker geen perfecte hifi-luidspreker en was ook helemaal niet ontworpen om dat ooit te zijn. De BBC specificatie ontstond vanuit de behoefte aan een monitor voor gebruik in mobiele studio's. De luidspreker moest compact zijn en een goede verstaanbaarheid van stemmen geven. Die goed gearticuleerde en 'rijke' weergave van stemmen maakte hem ook geliefd bij muziekliefhebbers met een voorliefde voor vocalen. Ook klassieke muziek bleek het uitzonderlijk goed te doen op de kleine monitoren.

Techniek

De knipoog naar de originele LS3/5a moet ook uitsluitend in die bijzondere manier van weergeven gezocht worden. Wat betreft uiterlijk, techniek of specificaties lijkt de LS50 in de verste verte niet op de beroemde BBC monitor. Nee, de LS50 is in alle opzichten een (hyper)moderne twee-weg basreflex. Precies in midden van het frontpaneel vinden we een koperkleurige coaxiale Uni-Q unit. In het centrum van deze unit zit een 25mm aluminium tweeter met tangerine-waveguide, daaromheen een 130mm conus die uit een magnesium/aluminium legering is gemaakt.

Het gecombineerde frequentiebereik van beide units begeeft zich tussen de 79Hz en 28kHz (+/- 3dB), waarbij het overnamepunt tussen beide units op 2,2kHz zit. De nominale impedantie bedraagt 8 ohm, met een een minimum bij 3,2 ohm. Gecombineerd met een rendement van slechts 85dB mag het duidelijk zijn dat de LS50 graag een stabiele versterker aan de luidsprekerklemmen ziet. KEF geeft zelf aan dat de versterker een vermogen moet hebben tussen de 25 en 100 watt, maar gezien de specificaties lijkt het verstandig om de ondergrens toch wat hoger te stellen. De maximale geluidsdruk is 106dB.

 

Het koperkleurige oog van de LS50 trekt meteen de aandacht, zeker omdat KEF heeft besloten geen doek te leveren om het front te bedekken en te beschermen. Maar er is meer te ontdekken aan de LS50. Zo loopt de baffle vanuit de Uni-Q unit met een lichte kromming naar achteren; alsof er een hap uit een enorme bal is genomen. De matzwarte baffle is met vier stangen met de achterwand verbonden, terwijl het inwendige van de kast ook rijkelijk is voorzien van verstevigingen. De LS50's wegen dan ook maar liefst 7,1 kilo per stuk.

Ook aan de achterkant vallen weer een paar dingen op. De basreflexpoort is ovaal en mondt als een soort trechter uit in een smalle ovalen buis. Tenminste, het lijkt een buis te zijn. De wanden van de buis zijn namelijk elastisch. Als je je vingers over de buiswand laat glijden voelt het als een soort rubberen handschoen. Het bekende 'zuchten' van de basreflexpoort zou hierdoor tot het verleden moeten horen. Het andere dat opvalt zijn de luidsprekerklemmen. Deze keer niet door hun innovatieve ontwerp, maar juist door hun eenvoud: geen bi-wire aansluitingen, maar gewoon twee degelijk uitgevoerde luidsprekerklemmen.

Of je de LS50 mooi van uiterlijk vindt of juist helemaal niet, de bouwkwaliteit en afwerking staan buiten kijf. KEF heeft de terechte keuze gemaakt om de best mogelijke mini-monitor te maken om het jubileum te vieren, en het uiterlijk was daarbij blijkbaar van ondergeschikt belang.

MERK

EDITORS' CHOICE