REVIEWHadcock

Music Maker III Element, Hadcock 242 Crio Arm en Nottingham Analogue Spacedek draaitafel

Op veel muziekliefhebbers heeft een goed samengestelde en mooi vormgegeven platenspeler een ontzettend sterke aantrekkingskracht. Het principe is tamelijk eenvoudig, het hele aftastproces is bijna zichtbaar te volgen en het opzetten van een plaat heeft gewoon een rustgevende werking. Je bent gedwongen om er de tijd voor te nemen en wanneer de plaat dan uiteindelijk zijn rondjes draait en prachtige muziek weerklinkt, kan de weergave zo prettig en organisch zijn dat je heel dicht bij de uitvoerende artiest kunt komen. De hier te bespreken drie-eenheid bestaat geheel uit Engelse producten die ik graag aan u voorstel. Analoog maar dan anders.

De Nottingham Analogue Spacedeck draaitafel is het middelste model van deze Britse fabrikant en valt met 1.650,- euro nog net in de categorie betaalbaar. Het is een interessante draaitafel met een indrukwekkend uiterlijk. De basis bestaat uit een zware MDF plaat (ëplinthí) voorzien van rubber dopjes waarop een losse motor en de rest van de constructie wordt geplaatst. De uit MDF en metaal bestaande Spacedeck lijkt vanaf de zijkant gezien wel te zweven, waardoor de gekozen naam meteen duidelijk wordt.

Het hoofdframe steunt op drie voeten waarvan er twee in hoogte verstelbaar zijn. Het plateaulager is gemaakt van 'Admiralty' brons met een as die van binnen zachter is dan aan de buitenkant terwijl het plateau van een speciale metaallegering is vervaardigd die dempend werkt aan de buitenzijde. Om ook de laatste eigenklank tot in de kiem te smoren, is dit plateau aan de buitenzijde nog eens extra voorzien van een paar forse rubber ringen. Standaard wordt er een mat van een soort stevig schuim meegeleverd terwijl optioneel ook een exemplaar uit grafi et leverbaar is die prestatieverhogend werkt.

Klik hier voor de iPad vriendelijke PDF