Musical Fidelity KW DM25 CD-Combo

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
Ruud Jonker | 01 februari 2006 | Fotografie Fabrikant | Musical Fidelity

Het was een oude loods. Maanden van zoeken, vage contacten, verkeerde sporen en niet meer bestaande infrastructuur, had de mannen uiteindelijk naar deze plaats gebracht. Maar de beloning overtrof alle verwachtingen. Eenmaal binnen, werden de grijsgroen geverfde kisten ontdaan van spinrag en verloste olie de roestige en krakende scharnieren van hun volharding in onbeweeglijkheid. Eenmaal open, openbaarden zij de schat. Duizenden klassieke buizen van militaire graad rusten hier in grauwe doosjes met nauwelijks leesbare print.

Het is de romantiek van de jacht op oude buizen. Een beetje vergelijkbaar met klassieke wijnen. Musical Fidelity bestaat 25 jaar. Het bedrijf is een van de commercieel meest succesvolle ondernemingen in audioland. Een van de peilers waarop dit succes rust, is de uiterst professioneel georganiseerde publiciteit en het bespelen van het publiek met 'limited edition' producten, uitgerust met tot de romantische helft van de audiofiel sprekende nuvistors en andere speciale buizen.

Ook Antony Michaelson is natuurlijk een boegbeeld voor de firma. Hij is een begenadigd klarinettist en maakte onlangs fraaie Mozart-opnamen op sacd en vinyl. Maar het is ook iemand die uit puur enthousiasme cd's rondstuurt als hij iets moois heeft ontdekt. De manier waarop het bedrijf de internationale pers op de hoogte houdt, kan een voorbeeld zijn voor veel anderen. Naast de vaak apart vormgegeven producten, ontstaat er dan toch een idee waar het succes vandaan komt. Het is best commercieel en de sfeer uit de intro, met daaruit volgende producten met bijzondere buizen, appelleren natuurlijk aan een bepaald gevoel. Maar commercieel is niet verkeerd. Tegenwoordig moet je wel, anders overleef je niet in de audiobusiness.

Klik hier voor de iPad vriendelijke PDF

EDITORS' CHOICE