REVIEWPro-Ject

Pro-Ject RPM 5

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
Jan de Jeu | 01 januari 2006 | Fotografie Fabrikant | Pro-Ject

De echte analoog liefhebber weet het maar al te goed. Het met de juiste onderdelen opbouwen van een analoge keten is veel moeilijker dan het op het eerste gezicht wellicht lijkt te zijn. Het uiteindelijke geluid wordt niet alleen bepaald door de klank van ieder afzonderlijk onderdeel - in eerste instantie de draaitafel, de arm, het element en de phono voorversterker - maar ook door de specifieke combinatie die deze componenten tezamen vormen. De enkeling die door jarenlange inzet en ervaring de benodigde kennis op dit terrein opgedaan heeft weet zich in het Nederlandse platenspeler wereldje dan ook verzekerd van een - terecht - vrijwel onaantastbare status.

Bob van Dam, de man achter audio distributeur Acson, is opgegroeid met vinyl en als importeur van de producten van, het in Oostenrijk ontworpen en in Tsjechië geproduceerde, Pro-Ject Audio Systems heeft hij een merk in zijn pakket waar analoge muziekweergave centraal staat. Er van uitgaand dat hij deze producten kent als geen ander heb ik hem gevraagd om - binnen het als 'betaalbaar' te kenmerken segment - voor deze test een 'klinkende' combinatie samen te stellen.

Uit de drie hem ter beschikking staande lijnen - Debut, X en RPM - heeft hij gekozen voor het instapmodel uit de duurste serie; de vrij recent geïntroduceerde RPM 5 met de standaard daarop gemonteerde 9 inch Pro-Ject 9c carbon arm met aluminium headshell. Daaraan opgehangen het bij Grado USA vervaardigde Pro-Ject K-4 MM element dat middels de bijgeleverde standaard interlink zijn signalen doorgeeft aan de PJ-Phono Box welke inmiddels de mk II status bereikt heeft.

Klik hier voor de iPad vriendelijke PDF

EDITORS' CHOICE