REVIEW

Cradle Of Filth Damnation And A Day (Limited Edition (2LP))


Eric de Boer | 13 oktober 2012

2003 was een belangrijk jaar voor de metalgeschiedenis. Het was namelijk het jaar dat een groot platenlabel voor het eerst in de muziekgeschiedenis een album uitbracht van een echte en meer extreme metalband. En niet de minste band indertijd mocht tekenen voor een album met veel budget. De Britse extreme-metalband Cradle Of Filth zag haar kans schoon en pakte deze gelegenheid met twaalf gretige handen aan.

En zo kwam Damnation And A Day: From Genesis To Nemesis, zoals de titel officieel luidt, via ‘major’ label Sony uit. Het zou ook de enige plaat van Cradle worden die via Sony uitkwam, want de opvolger Nymphetamine zag al een jaar later het levenslicht via Roadrunner Records. De naam sony zal bij menig lezer meteen verraden dat het onderwerp van deze recensie in de Haarlemse industriële omgeving ter perse is gegaan, want Music On Vinyl beschikt over de back-catalogue van onder andere Sony Music. Hoewel de meeste fans van het oudere werk van Cradle of Filth Damnation And A Day nog steeds zien als groot verraad aan de ‘echte’ metal (het moet blijkbaar underground blijven) heeft deze samenwerking de band uit Suffolk geen windeieren gelegd.

Allereerst was er ineens een echt budget om een album op te nemen. In plaats van een keyboard liet de band onder leiding van Dani Filth (geboren Daniel Davey) het veertigkoppige Budapest Film Orchestra en het 32 hoofden tellende Budapest Film Choir aanrukken om de muziek te verfijnen. De muziekstijl werd ronder, scherper en luidde een ander muzikaal tijdperk voor de band in. Want van atmosferische black metal werd Damnation And A Day meer gedomineerd door een gladde productie en een flinke dosis commerciële gothic. Afgezien van de nog steeds lijvige composities en de intrigerende teksten werd het niveau van eerdere albums als Midian, Cruelty And The Beast of Dusk… And Her Embrace niet gehaald als het ging om topcomposities. Wat niet inhoudt dat Damnation… een matig album is, maar de transitie druipt ervan af en de band leek indertijd misschien wat zoekende.

Afgezien van het commerciële vehikel Babalon A.D. (So Glad For The Madness) had en heeft de plaat genoeg te bieden voor de metalliefhebber. Dani’s vocalen werden wat spitser en ook daarin probeerde de frontman wat meer uit, de allerhoogste uithalen van vroeger zijn niet echt meer hoorbaar, maar de kenmerkende screams zijn er niet minder om. Zoals gewoonlijk wisselen snelheid, bombast en spitse loopjes elkaar af. En dat levert fijne tracks als The Smoke Of Her Burning en Serpent Tongue op. Het conceptalbum handelt over de gevallen engel Lucifer en is ingedeeld in vier delen. Allereerst de delen Fantasia en Paradise Lost. Deels gebaseerd op het bekende gelijknamige gedicht van John Milton, natuurlijk. Van ongeletterdheid of een laag IQ heeft men frontman en schrijver Dani nooit kunnen betichten. Dus komt de creatie, het leven en de zondeval van Lucifer aan bod op de eerste tracks. Inclusief de verleiding in het Hof Van Eden. De tweede plaat met de volgende delen Sewer Side Up en The Scented Garden handelt tekstueel over hoe Lucifers invloeden zich verspreidde over de aarde in de daaropvolgende millennia. Naast het orkest en koor is ook de zang van het toenmalige enige vrouwelijke lid van de band Sarah Jezebel Deva helderder te horen dan op de voorgaande albums van de band en was het niet de veelgebruikte stem van acteur Doug Bradley maar die van David McEwan die deels voor de verhalende intro’s werd ingehuurd. Het album weet op vinyl in elk geval helder en redelijk dynamisch over te komen op de luisteraar. Dani’s screams zijn scherp en strak gepositioneerd, de blastbeats redelijk diep en snel en de effecten goed hoorbaar in de weergave. Als je fan van Cradle Of Filth bent zal de tot 1000 stuks gelimiteerde versie van deze dubbel-LP zeker de moeite waard zijn. Deze is in stijlvol zwart/geel gemarmerd vinyl uitgebracht. Ook aan het artwork is veel aandacht besteed. Een leuke opmars naar het nieuwe album The Manticore And Other Horrors, dat op 29 oktober zal verschijnen.

Aanvullende informatieLabel: Music On Vinyl
Speelduur: 76:53 minuten
Website

EDITORS' CHOICE