REVIEW

Of Freaks and Men


Jan Luijsterburg | 17 oktober 2012

Gemaakt in 1998, ziet deze film van de tegendraadse Russische regisseur Aleksej Balabanov er uit alsof hij een kleine eeuw eerder vastgelegd werd. In het monochrome sepia van oude foto’s, volgens de conventies van de oertijd van de cinema, met tussentitels en al. De film toont de uitwassen van de decadentie van die tijd, aan de hand van het verhaal van een pornograaf met een voorkeur voor billenkoek.

Kloppen doet het natuurlijk niet helemaal, want in het pre-revolutionaire Rusland was film nog een stil medium, als mooi gedemonstreerd in het ook verre van historisch correcte The Artist. Neemt niet weg dat de film de sfeer van het oude Sint Petersburg overtuigend oproept, met prachtige interieurs en straatbeelden vol door stoom aangedreven voertuigen. Een vergelijking met de onlangs besproken filmGarpastumligt voor de hand.

Het verhaal heeft letterlijk en figuurlijk niet zo veel om het lijf. Een fotograaf werkt zich met behulp van twee behoorlijk onbetrouwbaar ogende assistenten binnen in burgergezinnen. Via manipulatie weet hij vrouwen zo ver te krijgen dat ze poseren voor pornografische foto’s, later ook films. Deze Johann is vrij monomaan in zijn werk: het draait louter om blote achterwerken waar door een bejaard kindermeisje met een takkenbos op geslagen wordt. Anno nu niet echt erectie-opwekkend materiaal.

Erg interessant vinden de perverse schurken ook de zoontjes van een blinde vrouw, een Siamese tweeling. Opgeleid als zangduo vormen ze ideaal materiaal voor een freakshow. Als één van de twee een drankprobleem krijgt lijken ze wel een personificatie van Rusland. Zo zegt Balabanov, die in zijn land een reputatie heeft van zwartgallig cultuurpessimist, tussen de regels veel over de geschiedenis en het heden. Imponeren doet de film vooral door de prachtige beelden, begeleid door klassieke muziek uit de 19e eeuw, vooral van Moessorgski.

Zo anachronistisch als de film er uit ziet is ook de omzetting naar DVD. Een niet anamorfe mastering op 4:3 formaat is bij een wel in breedbeeld geschoten film niet van deze tijd. Gelukkig is het beeld toch mooi scherp.

Aanvullende informatie:
Rusland, 1998
Speelduur: 89 minuten
Scenario en regie: Aleksej Balabanov
Camera: Sergej Astachov
Montage: Marina Lipartia
Geluid: Maxim Belovolov
Art direction: Vera Zelinskaya
Kostuums: Nadia Vasiljeva
Met: Sergej Makovetskij, Viktor Soechoroekov, Dinara Droekarova, Aljosha Djo en Tsjingiz Tsijdendambajev
Beeld: 1:1,66 niet anamorf (in 4:3 frame)
Geluid: DD 2.0
Uitgave: Contact Film
Distributie: de Filmfreak 

EDITORS' CHOICE