ARTIKELKharma

Verslag wereldprimeurs van Kharma bij Rhapsody


Jan de Jeu | 16 maart 2013 | Fotografie PHOTO40 | Kharma

Het is alweer enkele maanden geleden dat ik een bezoek bracht aan Rhapsody Sound + Vision. Bij die gelegenheid trakteerde eigenaar Harry van Dalen mij op een prive demo met een set waarin het Vivaldi digital playback system van dCS als bron fungeerde. Diezelfde bron zal ik weer tegenkomen nu ik opnieuw afreis naar Hilversum. Ditmaal om een show bij te wonen waarin twee top luidsprekers van Kharma centraal zullen staan, de dB9-S en de gloednieuwe S7.

Ik heb er zin in. Niet alleen omdat het altijd weer leuk is om muziekliefhebbers en vaklui als Harry, Michael en Rob te spreken en aan het werk te zien, maar ook omdat ik een uitzonderlijk mooie herinnering bewaar aan de kennismaking met de voorganger van de Kharma dB9-S, de dB9, destijds tijdens een demo bij de fabrikant in Breda. En, last but not least, vanwege de uitzonderlijk geslaagde Cappucino die de vriendin van Harry weet te serveren; the best in the business.

Zeker op een druilerig regenachtige dag als vandaag kan ik me enorm verheugen op zo'n muzikaal uitje. Dat ik niet de enige ben blijkt al wanneer ik kort na tien uur de hal van de villa betreed. Er is al een vijftal mensen aanwezig. Ik schud de handen van Harry en zijn vriendin en wanneer de één zich naar het Italiaanse koffieapparaat spoedt en de ander zich weer gaat richten op enkele gasten die wat technische gegevens over de installatie in de grote luisterruimte willen weten, besluit ik om te beginnen in de kleine ruimte waar Rob Wattinema als vanouds al bezig is met het draaien van albums die afkomstig zijn uit zijn eigen collectie.

S7
Na een hartelijk welkom nestel ik mij op de comfortabele luisterbank terwijl Rob een CD van Marcus Miller in de lade van de Moon 759P CD speler legt. Met de metalen afstandsbediening regelt hij het volume van de geïntegreerde Moon 7001 versterker en ik schrik pas weer op wanneer ik door de vriendin van Harry op de schouder getikt wordt; Cappucino zonder suiker. Marcus wordt weergegeven door de Kharma S7.

S7 staat voor single 7. Het is een verwijzing naar de enkele 7 inch Kharma composite driver die de bas sectie voor zijn rekening neemt. Hij wordt gecombineerd met de Beryllium tweeter die standaard is in de Elegance serie van Kharma. Het mag dan de kleinste luidspreker uit de Elegance reeks zijn, hij is wel op en top een Kharma. Niet alleen heeft hij de karakteristieke kastvorm en beschikt hij over het speciaal ontwikkelde Kharma onderstel, hij heeft ook de excellente afwerking die het merk kenmerkt. Ik heb al heel wat luidsprekermerken mogen aanschouwen maar als ik eerlijk ben staat Kharma wat afwerking betreft op eenzame hoogte. De S7 is de opvolger van de oude dB7 en dB9. Stiekem vind ik dit de meest interessante luidspreker wanneer ik moet kiezen tussen de beide Kharma luidsprekers die ik vandaag ga beluisteren.

Waarom? De S7 is met zijn paarprijs van 12000 euro bereikbaar voor een veel groter publiek en in ik ben benieuwd hoeveel van de kwaliteit van de dB9-S resteert. Met de luisterervaring van de dB9 in het achterhoofd twijfel ik er niet aan dat diens Signature versie, de dB9-S, uitzonderlijk zal presteren. U zult begrijpen dat ik dit allemaal zit te bedenken terwijl ik de tekst in elkaar aan het zetten ben die u nu aan het lezen bent. Tijdens de sessie zelf trekt Marcus Miller mij onverminderd in de muziek. Tot Michael binnenkomt om me even gedag te zeggen en een medebezoeker van de gelegenheid gebruik maakt om hem te vragen of de sub aan staat.

MERK

EDITORS' CHOICE