REVIEW

Muzikaal navigeren met de Skullcandy Navigator

Op de redactie van HiFi.nl wordt met flinke regelmaat hardware afgeleverd om te testen. Veelal omdat we erom gevraagd hebben, maar zo af en toe worden we ook benaderd door merken die benieuwd zijn naar de mening van de duiders van de best bezochte hifi-website van de Benelux. Zo ook lifestylemerk Skullcandy.

Laten we eerlijk zijn, audiofielen hebben doorgaans geen al te hoge pet op van Skullcandy. De hoofdtelefoons zien er weliswaar flitsend en trendy uit en maken je look echt 'af', qua geluid houdt het vaak over, is een veelgehoord kritiekpunt vanuit hifi-land. Dat het bedrijf juist ons benaderde om de Navigator te testen getuigt dan ook van lef. Daar houden wij van, dus pakten de handschoen maar wat graag op.

Vergezeld van een ronkend persbericht kregen we de hoofdtelefoon verpakt in fraaie doos binnen. In het persbericht lezen we dat de Navigator de nieuwste telg in de toch al indrukwekkende grote familie van het Amerikaanse merk is. Maar het zijn vooral enkele uitspraken van Skullcandy's Nate Morley die de nieuwsgierigheid opwekken.

"De nieuwe Navigator heeft een perfecte balans van hoogwaardig audiovermogen en een strak design in een handige en draagbare verpakking die men nergens anders vindt", zegt de marketing manager. En: "Het nieuwe 'Surpreme Sound' is verwerkt in de Navigator. Skullcandy Surpreme Sound is ontwikkeld door een team van ’s werelds meest toonaangevende akoestische ingenieurs en geeft je een exclusieve audio ervaring die alleen Skullcandy je kan bieden." Niet alleen is de VP Marketing blijkbaar dol op exclusiviteit, hij belooft nogal wat voor een hoofdtelefoon met een adviesprijskaartje van net geen honderd euro. We zijn benieuwd!

Skullcandy richt zich vooral op jong - en hip - publiek, dat de hoofdtelefoons toch vooral zal gebruiken in combinatie met iPhone, iPod of iPad. Dat blijkt ook wel uit de inhoud van de doos, die door middel van een magnetisch veld afgesloten zit. In tegenstelling tot veel andere hoofdtelefoons, vinden we dit keer namelijk geen 3,5mm opzetplug of vliegtuigadapter. Wel treffen we naast de hoofdtelefoon de door Morley beloofde en gevoerde verpakking.

Waar de Navigator verder onder meer komt met zwarte, witte en roze oorschelpen, kregen wij van Skullcandy de uitvoering met transparant blauwe - of Royal Blue - plastic schelp. Deze doet bij de eerste aanblik wat disco-achtig aan, je verwacht eigenlijk dat bij het luisteren naar muziek een lichtshow in de oorschelp plaatsvindt. Ter geruststelling: dat blijkt niet het geval.

De strakke en op het oog stevige afwerking van de on-ear hoofdtelefoon valt ook op. Het doodskoplogo van het merk zien we veel terug bij de Navigator. Bijvoorbeeld niet alleen op de overgang tussen hoofdband en de twee schelpen, maar ook op de zachte, leren kussentjes van de hoofdtelefoon. Je kunt je afvragen waarom, tijdens het gebruik zijn deze toch niet zichtbaar.

Ook op de - wel erg kleine - jackplug prijkt het doodskopje. Op de afstandsbediening met Mic3 functionaliteit in het snoer dient het logo zelfs als de pauze/play en - bij dubbelklikken - skip button. Mocht je nou tijdens het beluisteren van muziek gebeld worden, dan mute deze muziek en hoor jij je ringtone. Ook opnemen doe je door middel van de button op de afstandsbediening. Na beëindigen van het telefoongesprek speelt de muziek gewoon verder vanaf het moment waar het nummer was toen je gestoord werd.


EDITORS' CHOICE