NIEUWSDALI

Dali Fazon F5 Jubileum-editie

Redactie HiFi.nl | 23 april 2013 | DALI

De op zich al markante Dali Fazon F5 krijgt in het kader van het 30-jarig jubileum van de Deense luidsprekerfabrikant een make-over. Een uitgebreide make-over, want maar liefst tweehonderd modellen zullen in een compleet uniek jasje gehesen worden.

De officiële release van deze jubileumserie zal over ruim twee weken op High End München 2013 zijn, maar bij dezen hebben we alvast een sneak-peek. De modellen, uiteindelijk tweehonderd in totaal, zijn voorzien van een unieke naam en code en worden op basis van intekening aangeboden. First come, first served.

Yellow Flames (klikbaar)

Zestien verschillende varianten zijn inmiddels bekend, met klinkende namen als Carved Rock, Yellow Flames en Racing Red, en individueel afgewerkt door airbrush-kunstenaars en tatoeage-artiesten uit Nederland en Denemarken, zodat geen enkel setje F5's identiek is aan zijn broers. Het DALI 30th Anniversary-logo prijkt op de achterzijde, met de handtekening van de betreffende kunstenaar.

Musical Notes

Intern is de serie gelijk aan de bestaande Fazon F5, en ook de prijs is hetzelfde (€3.000,- per paar). Gedurende het jubileumjaar verschijnen er om de twee weken tien à vijftien nieuwe modellen. Mogelijk volgt er ook een film van Dali waarin de makers laten zien hoe de modellen tot stand kwamen. 

Racing Red

De naam Dali heeft overigens niets te maken met de beroemde Spaanse schilder Salvador Dali -al zou je dat op basis van deze serie uitvoeringen wellicht wel verwachten-, maar is een afkorting voor Danish Audiophile Loudspeaker Industries. De internationale historie van Dali start in 1993, maar de werkelijke start van de luidsprekerfabriek was al tien jaar daarvoor. Reeds in 1983 legde Peter Lyngdorf, de drijvende kracht achter moederbedrijf Audio Nord, namelijk al de basis voor de luidsprekerfabriek.

Rose Tattoo

Vandaar dat we in 2013 het 30-jarig jubileum van de Deense speakers beleven. Audio Nord is onder andere eigenaar van de winkelketen Hi-Fi Klubben. Vanuit deze keten ontstond begin jaren ’80 de vraag naar een aantal modellen die de inkopers niet bij de reguliere fabrikanten kon vinden. De uitgebreidere geschiedenis van het merk lees je hier. Meer informatie over deze jubileumserie vind je via de internationale website, in Nederland kun je je wenden tot importeur AND Benelux.

MERK

EDITORS' CHOICE