REVIEWBluesound

Bluesound Vault, Node, PowerNode en Pulse getest

De afzetmarkt voor producten die muziek kunnen rippen, opslaan en afspelen is sterk groeiende en heeft vanuit de pers wereldwijd de nodige aandacht, maar dat zijn op zich niet genoeg redenen om een nieuw merk te lanceren.

Een nieuwkomer moet volwaardig zijn en beslagen ten ijs komen. Dat heeft men heel erg goed begrepen bij Bluesound en daarom focust men in de eerste plaats op (geluids)kwaliteit (waar veel andere merken juist een flinke steek laten vallen), daarnaast op bedieningsgemak, op volledigheid en op vormgeving.

In maart/april van 2013 maaktenBelgië en Nederland voor het eerst kennis met Bluesound, waar ik in januari al van mocht snoepen. Bluesound geeft geen blik in de toekomst, hetis de toekomst. Dat wil zeggen: voor digitaal opgeslagen geluid; eventueel bewegend beeldmateriaal blijft bij Bluesound vooralsnog (of voorgoed?)achterwege.

De reeks
Bluesound heeft besloten om een complete reeks producten tegelijk op de markt te brengen. Dat heeft de nodige tijd gekost en om ervoor te zorgen dat de consument niet wordt vermoeid en teleurgesteld door onvolledigheid en/of slechte software, is de introductie meerdere keren uitgesteld. Liever later en goed, dan te vroeg en maar half. Van wie was ook alweer de opmerking: "Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken?" Bluesound komt niet out of the blue, maar is een nieuw merk van een veertig jaar oude audiofabrikant, die vanaf het prille begin innoverend werkt en daarmee menig award in de wacht heeft gesleept. Het is geen geheim dat het moederbedrijf van NAD ook de eigenaar is van Bluesound.

Men heeft gekozen voor een nieuwe naam om verwarring tussen de productreeksen van beiden te voorkomen, en zich in de markt duidelijk te kunnen positioneren. De ervaring die opgedaan is door NAD op het gebied van digitale versterkers, D/A-converters en streaming audio is verwerkt in de Bluesound apparaten. Omgekeerd heeft NAD geprofiteerd van de nieuw ingeslagen digitale weg met zijn M50 netwerkspeler en M52 opslagmedium.

Vier apparaten zijn te onderscheiden, sterk verwant met elkaar en aanvullend of los inzetbaar. We hebben de Vault, de Powernode, de Node en de Pulse. Het is handig even vast te stellen wat elk apparaat kan en doet, voordat ik dieper in ga op elk apparaat apart.

• De Vault V500 verenigt de functies van CD ripper, 1 TB opslagmedium, muziekspeler met optische uitgang en D/A-converter. Prijs: 999 euro.
  • De PowerNode N150 herbergt een muziekspeler, een D/A-converter, een ingebouwde 2 x 50 Watt stereo versterker en een subwooferuitgang. Prijs: 699 euro.
  • De Node N100 is kleiner dan de Powernode omdat hij geen versterker aan boord heeft, alleen een muziekspeler met optische uitgang en D/A-converter. Prijs: 449 euro.
  • De Pulse is gebaseerd op dezelfde DDFA-techniek als die van een NAD VISO 1 dock en heeft bovendien een optische ingang (voor bijvoorbeeld TV). Prijs: 599 euro.

Verder is een gezamenlijke eigenschap dat elk apparaat een USB-poort heeft waarop een USB-stick of een USB-disk vol muziek kan worden aangesloten. Elk apparaat is te bedienen met de gratis app voor iOS of voor Android, waarbij je je kunt voorstellen dat werken met een tablet handiger gaat dan met een telefoon of iPod Touch. Met uitzondering van de Vault, die alleen via een ethernetkabel kan communiceren met een netwerk, kunnen de apparaten zowel met een vaste aansluiting worden gebruikt als met Wi-Fi. In de app is iedere node separaat te bedienen, maar ook onderling te koppelen zodat her en der dezelfde muziek op hetzelfde moment speelt.

Technologie

Buitengewoon prettig is, dat Bluesound niet steunt op DNLA en/of UPnP maar zelf zijn muziekbibliotheek opbouwt als u aangeeft waar muziek in uw netwerk te vinden is. Dat is onnodig als muziek op een Vault staat, dan vindt het systeem zijn eigen weg. Het blijft niet beperkt tot één opslagmedium, je mag je muziek gerust verdelen over Vault, PC en/of NAS. Hoe handig dat is, laat ik aan de lezer over. Feit is dat de muziekbibliotheek alles netjes rangschikt en eventuele dubbele vermeldingen weglaat.

Voordat ik het vergeet: het Bluesound systeem speelt uiteraard internet-radio. Bij internet-radio is de kwaliteit van de stream te kiezen; zo heeft de NOS een bitrate tot 192kb/s beschikbaar, de BBC zelfs 320kb/s in AAC. Bijzonder omdat je deze keuze normaal niet hebt en de meeste systemen de laagste kwaliteit pakken om zo een ononderbroken service te garanderen. Daarnaast zullen steeds meer cloud-muziekdiensten toegevoegd worden. Daarover wordt druk onderhandeld, en het is al operationeel voor test-accounts. Support in geval van storingen gaat via internet en daarvandaan krijg je ook automatisch software updates als die beschikbaar zijn. Toekomstmuziek (figuurlijk) is het downloaden van betaalde content op de Vault vanuit webshops. Ook dat zal niet lang meer duren, en voor zover ik weet is die laatste optie (zonder noodzakelijke tussenkomst van een PC) uniek voor Bluesound en NAD.

De introductie in Rotterdam