COLUMN

100 jaar Le Sacre du printemps


Jan Luijsterburg | 29 mei 2013

Als een belangrijk popalbum jarig is, verschijnt er tegenwoordig vaak een speciale jubileumeditie, vol toeters en bellen. Ook in de wereld van de klassieke muziek worden verjaardagen groots gevierd. Op 29 mei 2013 is het precies 100 jaar geleden dat in het Théatre des Champs-Élysées in Parijs de roemruchte première plaatsvond van het ballet Le sacre du printemps. Dat betekent een ware tsunami aan (her)uitgaven en andere vormen van aandacht.

Het publiek wist destijds geen raad met de woeste muziek van Igor Stravinsky en brak de tent af. Het is ook een werk als een mokerslag, dat niemand onberoerd laat en de oerkrachten die het beschrijft ook oproept. Het groeide uit tot een standaardwerk, volgens velen het belangrijkste werk van de twintigste eeuw, dat niet alleen nog altijd ontzettend veel uitgevoerd wordt maar ook tot op vandaag tal van kunstenaars inspireert. Dat beperkt zich niet tot muziek en ballet; ook filmmakers kozen de muziek als uitgangspunt voor creatieve interpretaties. Disney’s Fantasia (1940) was er een vroeg voorbeeld van, en we bespraken ook al eens een film van Oliver Hermann.

Er zijn voor de gelegenheid tal van nieuwe opnamen uitgebracht en de platenmaatschappijen zochten de archieven door om de belangrijkste opnamen van de afgelopen eeuw op te poetsen en opnieuw onder de aandacht te brengen. Universal maakte het op het Decca label het bontst met een set van twintig CD’s, waarop maar liefst 38 uitvoeringen te vinden zijn. Ook Universal bedacht dat dit door consumenten gezien kan worden als wat veel van het goede, en verzorgde ook een compactere editie met zes versies. Sony bracht een editie uit met tien uitvoeringen, waaronder twee gedirigeerd door de componist.

Distributeur Codaex beperkt zich tot het onder de aandacht brengen van eerder uitgebrachte producten, waarvan ik er drie ter bespreking ontving. De uitvoering van het Concertgebouworkest onder leiding van Mariss Jansons was al eens besproken. Nieuw zijn de stukjes over een vorig jaar verschenen uitvoering van Iván Fischer en zijn Budapest Festival Orchestra en een DVD uit de serie Keeping Score, waarop Michael Tilson Thomas de Sacre onder de loep legt.

EDITORS' CHOICE