NIEUWS

3D-televisie scoort niet


Redactie HiFi.nl | 13 juni 2013

Is 3D-televisie knock-out? In de strijd om 3D(-programma's) de standaard te maken, heeft het medium opnieuw een belangrijk tegendoelpunt te pakken. Het Amerikaanse ESPN, het grootste sportstation van het land en een van de eerste partijen om de bal van het driedimensionale aanbod echt aan het rollen te krijgen, gooit de handdoek nu ook in de ring.

We meldden onlangs al dat de Engelse BBC stopt met het aanbieden van 3D-programma's, omdat uitzendingen veel te weinig bereik hebben. Wimbledon zal komende maand overigens nog wel te bewonderen zijn in drie dimensies, maar alleen de halve finales en finales, en in Nederland alleen via satelliet. Wel is er door de BBC extra satelliet-capaciteit gehuurd om de uitzendingen in 3D ook voor andere landen beschikbaar te maken. Tennisfans met een schotel op het dak maar zonder abonnement bij een provider kunnen dus ook met hun neus op het veld, voor de kwart- en halve finales van de mannen, de halve finales van de vrouwen en de finales van beiden, die door Wimbledon-partner Sony in HD 3D geschoten worden.

Al lijkt het gras van Wimbledon in 3D wel erg sterk op het gravel van Roland Garros

Ironisch genoeg is juist het gebrek aan content een van de hordes die de opmars van 3D maar niet genomen krijgt; niet voldoende programma-aanbod = niet voldoende kijkers = niet voldoende nieuw programma-aanbod. Terwijl tv-toestellen steeds vaker (standaard) uitgerust zijn met 3D-capaciteiten of in ieder geval 3D-ready geleverd worden, en ook Hollywood een heavy hitter is wat betreft brilletjesvereisende output - met zo ongeveer alle grote titels van deze zomer (Star Trek Into Darkness, Man of Steel, Pacific Rim, The Wolverine, World War Z, Monsters University, ...) in extragratis derde dimensie. Al is laatstgenoemde doorgaans optioneel, zijn films vaak ook in 'gewoon' 2D te zien, en laten de box office cijfers van vertoningen-met-bril ten opzichte van eerdere jaren geen groei zien.

De 'last' om 3D ook in de huiskamer te krijgen én houden, zal daarmee meer op de schouders van de filmindustrie komen te liggen. Qua verkoop van 3D-Blu-rays zijn de vooruitzichten voor de liefhebber dan ook een stuk gunstiger. Werden er in 2009 in Nederland slechts 6500 3D-films op het blauwe schijfje verkocht, was dat in 2012 (via 170.000 in 2011) al gestegen naar 350.000, zo becijferde de Consumentenbond afgelopen najaar. 

Terug naar het tv-aanbod in 3D. ESPN heeft Gizmodo laten weten aan het einde van 2013 geen content meer te bieden, wat er andermaal op wijst dat de geplande revolutie er vooralsnog niet gekomen is. Redenen zijn in grote lijn hetzelfde als die van de BBC, die na proeven met onder meer de Olympische Spelen in het eigen Londen hebben moeten constateren dat men 'er' nog niet (aan toe) is. 

 

ESPN 3D is de grootste bron van driedimensionale content voor de 3D-televisie thuis, weet Gizmodo. Sport was de grootste testcase, opgestart in 2010 in het spoor van James Cameron's Avatar, en zonder de doorstart van contentproductie zou deze klap zomaar eens de laatste kunnen zijn voor de verdediging van 3D-op-TV. "If you can't get people excited about 3D action-packed sports, you can forget about getting them excited about 3D anything else." Waaraan we zelf toe kunnen voegen: 'Dat verdomde brilletje ook altijd...'. Al sluit ESPN niet uit het concept weer te omarmen als de opkomst van 3D zonder bril daar een oplossing voor biedt.

De nieuwe horizon is UltraHD. Omroepen en producenten zijn volop bezig met 4K-uitzendingen, en naar verwachting wordt het WK voetbal in Brazilië volgend jaar zomer het UltraHD-event waar fabrikanten van televisies met hun recente en aanstaande innovaties (zoals ook getoond op de Consumer Electronics Show afgelopen januari) naartoe werken. Scherper in plaats van waziger, en zonder bril; het zou best wel eens kunnen werken... Mits de stadions op tijd klaar zijn.

EDITORS' CHOICE