ARTIKELMarantz

60 Jaar Marantz als expositie en korte docu

Tijdens de ­­­European Dealer Conference van D+M waar we eerder al over schreven werd uiteraard ook stilgestaan bij het 60-jarig bestaan van Marantz.

De hoogtepunten uit de historie van het merk werden tentoongesteld, waarbij bezoekers zich konden vergapen aan de fraaie apparatuur die de Japanners in de afgelopen zes decennia op de markt hebben gebracht. Op de volgende pagina vind je bovendien een gave video van de historie van het merk en haar oprichter Saul B. Marantz. 

Dat er na vele jaren nog steeds muziek uit de vintage Marantz apparatuur kan komen, werd duidelijk tijdens de demonstratiesessie die in de kelder van het Hilton Sorrento Palace werd gehouden tijdens de driedaagse conferentie.

Brand Ambassador Ken Ishiwata liet de ruimte vullen met muziek vanaf de nu zeer zeldzame TT-1000 draaitafel (ooit door Micro Seiki voor Marantz vervaardigd), aangesloten op een eveneens vintage Marantz Model 7T voorversterker en twee Marantz Model 9 buizen-eindversterkers. De twee hoornluidsprekers vulden de ruimte, en ondanks dat Ken het volume flink omhoog schroefde en de gekozen muziek aan smaak onderhevig is, was dat een mooie ervaring.

Op een andere etage van het conferentieoord annex hotel was een compleet Marantz Museum ingericht. Hier stonden alle kenmerkende Marantz apparaten van 60 jaar uitgestald, waarvan de meeste in goede staat verkeerden.

Zo was het eerste Marantz product van oprichter Saul Marantz te zien, de Model 1. Deze mono voorversterker was de commerciele uitbreiding van de Audio Consolette en werd in Sorrento getoond in zijn eerste uitvoering met bakelieten knoppen. Deze versterker bezat een ingenieuze phono equalizer die met gemak voldeed aan de RIAA equalizer standaarden, die in datzelfde jaar werden geļmplementeerd.

De Marantz Model 1 had zeven ingangen inclusief een ingang voor TV-audio waarmee hij Home Cinema dus al 40 jaar voor was! Met een consumentenprijs van $168,00, een groot bedrag voor die tijd, werd het Model 1 geprezen voor zijn ongelooflijke dynamische muziekweergave en liet muziekliefhebbers en critici met verbazing achter.

Verderop stonden de Model 3 - een elektronisch wisselfilter - en de daarbij behorende stroomvoorziening, de Model 4. Beiden stammen uit 1957. Niet in de beste staat, maar zeker het aanschouwen waard.  

Natuurlijk ook in deze ruimte de Model 9 buizen monoblokken waarmee de jaren zestig werden ingeluid. Gebruikmakend van UL34 buizen produceerde dit ontwerp het voor die tijd ongekend hoge 70Watt. De Model 9 was ook de eerste Marantz versterker met de ronde bias-meter op het front gemonteerd. Deze stijl wordt nu nog steeds gebruikt door Marantz en is een kenmerkende karakteristiek van het merk.

Ook de Marantz PM-8 versterker ('PM' staat voor Pre-Main, wat wil zeggen dat het om een geļntegreerde versterker gaat) en de bijpassende ST-8 tuner met oscilloscoop werden tentoongesteld. Deze hebben die typische uitstraling van apparatuur uit het begin van de zeventiger jaren.

Verderop kwamen we de eerste geļntegreerde versterker van het merk tegen (de PM-30), fraaie receivers met geļntegreerde oscilloscoop en hoogwaardige phonotrap (de 4400 uit 1972).

Natuurlijk werd ook stilgestaan bij het feit dat in 1978 Ken Ishiwata toetrad tot de staf van Marantz. Eerst actief als Technisch Coördinator, later als Product Development Manager. Ken is inmiddels al meer dan dertig jaar aan het merk verbonden.

In 1979 introduceerde Marantz de Esoteric series. Luxe hificomponenten met een audiofiel karakter, om de high end markt te kunnen bedienen. Marantz demonstreerde al met de luxe TT-1000S draaitafel, hier werd de SC-11 en SM-11 versterkercombinatie gepresenteerd. Loodzwaar en zeer luxueus afgewerkt. Ontworpen met een duidelijke bedoeling om liefhebbers van bepaalde andere high end merken aan te trekken, dat moge duidelijk zijn.

De jaren tachtig werd gedomineerd door de komst van de cd, Marantz maakte gebruik van de kennis van Philips en ontwierp onder meer de CD-73. Het swingarm loopwerk dat hiervoor werd gebruikt staat nog steeds erg goed aangeschreven.

Ook in de jaren tachtig kwam het driepaneels ontwerp terug. Ooit in de Model 7 toegepast, was hier de Marantz PM-94 een geliefde geļntegreerde versterker met deze lay-out: een duidelijk onderscheid van de vier controle knoppen rechts en links met een derde monitoring paneel er tussenin.

MERK

EDITORS' CHOICE