NIEUWSLoewe

Loewe plant uitgebreide doorstart

Redactie HiFi.nl | 18 juli 2013 | Loewe

Eerder deze week brachtten we het nieuws dat tv-fabrikant Loewe uitstel van betaling heeft aangevraagd. Het merk heeft daar vandaag op gereageerd met een uitgebreid persbericht, waarin zij graag mededelen dat er a) uitgebreide plannen zijn voor een doorstart vanuit een versnelde reorganisatie om een faillissement te vermijden, en ze b) bovendien 'gewoon' op de IFA in Berlijn aanwezig zullen zijn in september, waarbij momenteel bovendien volop productlanceringen voor het najaar worden voorbereid.

Bij dezen het volledige bericht;
Loewe AG en haar dochteronderneming Loewe Opta GmbH zullen herstructureren m.b.v. “Schutzschirmverfahren” (crediteurenbescherming in eigen beheer). De Raad van Bestuur en het managementteam hebben hiertoe vandaag een aanvraag ingediend bij de lokale Rechtbank van Coburg. “Zoals in de hele industrie heeft de huidige marktzwakte voor tv’s een uiterst negatief effect op onze zaken”, zegt Loewe-voorzitter Matthias Harsch. “Daarom hebben wij besloten de nog resterende herstructurering van Loewe te bespoedigen door gebruik te maken van een crediteurenbeschermingsmaatregel”.

Alle andere dochtermaatschappijen in Duitsland en elders zullen blijven opereren zoals altijd en zullen niet betrokken worden bij deze maatregel. Zodra deze goedgekeurd is, zal Loewe blijven bestuurd worden door de Raad van Bestuur en zal gebruik kunnen maken van de vele mogelijkheden van het “Schutzschirmverfahren” om de firma te herstructureren. Het bedrijfsbeheer blijft zonder inkrimping in Kronach. De ongeveer 800 werknemers zullen direct geïnformeerd worden over de stand van zaken en de geplande actie.

De wetgever in Duitsland voerde de crediteurenbeschermingsmaatregel vorig jaar in. Het betreft duidelijk gestructureerde maatregelen die ondernemingen toelaten te herstructureren en dus wezenlijk te veranderen op een paar maanden tijd. Loewe AG en Loewe Opta GmbH zijn solvabel (vermogend om te betalen) wat maakt dat aan de belangrijkste eisen van de wet voor de crediteurenbeschermingsmaatregel voldaan is. De ondernemingsverantwoordelijkheid blijft in de handen van de onderneming zelf (“zelfbestuur”). De crediteurenbeschermingsmaatregel bieden ook grote voordelen aan aandeelhouders omdat hun aandelen hun waarde behouden als het succesvol beëindigd wordt. “Ons doel is nog steeds Loewe te herstructureren met de hulp van strategische partners en investeerders”, gaat Matthias Harsch verder.

De Raad van Bestuur en de Toezichtsraad van Loewe AG beslisten over te gaan tot de crediteurenbeschermingsmaatregel omdat die in de huidige moeilijkheden die de markt en daardoor het bedrijf ondervindt, de beste manier biedt om het herstructureringsproces van Loewe te implementeren. Dit herstructureringsproces was reeds begonnen ten voordele van alle belanghebbenden en dus om Loewe’s toekomst te waarborgen. “Loewe blijft volkomen handelsbekwaam, ook onder bescherming”, benadrukt Rolf Rickmeyer, Herstructurerings- en Financieel Directeur bij Loewe AG. “En vermits we solvabel blijven, kunnen we alle bestellingen op tijd uitleveren en ook de rekeningen van onze leveranciers voldoen die tijdens de periode van crediteurenbescherming ontstaan”. Matthias Harsch voegt eraan toe: “Bovenop uitstekende service zullen onze dealers en eindgebruikers eersteklasse smart home entertainmentsystemen in Loewe-kwaliteit blijven bekomen”.

Belangrijkste punten in de strategische herstructurering
Onder de crediteurenbescherming zal Loewe samen met zijn crediteuren een compleet herstructureringsplan ontwikkelen. Het bestaande herstructureringsconcept zal drastisch uitgebreid worden tegen een achtergrond van verhoogde wereldconcurrentie. Tegelijkertijd zal een uitgebreid strategisch herstructureringsproces uitgevoerd worden door middel van een radicale herziening van onze waardecreatie en positioneringsstrategie.

“Het doel van onze strategische herstructurering is om het Loewe-marktaandeel verder te vergroten in de Duitse en in de wereldpremiummarkt”, legt Harsch uit. “Synergiën met een strategische partner in aankoop, productie, ontwikkeling en verkoop zullen ons toelaten om voortaan meer toestellen in de instapklasse van de premiummarkt aan te bieden.” Dit zal nieuwe mogelijkheden creëren als aanvulling op Loewe’s voornaamste partners in de klassieke vakhandel inclusief grote oppervlaktes in Duitsland en daarbuiten. “Eén ding is zeker voor alle Loewe-markten in de toekomst – we moeten onze doelgroepen van Loewe-premiumproducten voorzien daar waar zij ze wensen”, zegt Harsch met stelligheid.

Een andere stap in het herstructureringsproces zal een kapitaalsverhoging zijn met betrekking van bestaande en nieuwe investeerders. Hiermee zal de onderneming weer over voldoende kapitaal beschikken.

Toekomstige merkstrategie
De herpositioneringsstrategie impliceert ook de verdere ontwikkeling van de Loewe-merkstrategie. De nieuwe merkpositionering “My perfect entertainment” dat gedurende de laatste weken werd ontwikkeld, is gebaseerd op Loewe’s traditionele merkwaarden – prestaties, design en individualiteit. Bovendien zal Loewe zich herpositioneren in het smart entertainmentsegment met een focus op user interface, tv apps, connectiviteit en softwarediensten. Loewe zal vooral nieuwe standaarden zetten in de tv-markt op basis van een compleet nieuw ontwikkeld softwareplatform met de slogan “Joy of Use” (“Bedieningsplezier”). Dit zal het merk snel herpositioneren samen met een nieuwe prijsstrategie. 

MERK

EDITORS' CHOICE