REVIEWVivid Audio

Vivid Audio Giya G3

Lang niet iedereen die (latent) veel geld overheeft voor excellente muziekweergave thuis, is een high end-neuroot met meer apparatuur en kabels dan cd’s...

Er zijn ook muziekliefhebbers met een royaal budget die eigenlijk het liefst helemaal geen zichtbare apparatuur in hun woonruimte willen hebben. En zeker geen grote luidsprekers. Die moeten maar verdwijnen in de muur. Tot ze de Giya-serie van Vivid Audio ontwaren. Dan wordt het oorspronkelijke plan direct overboord gezet… want dit zijn geen ‘boxen’, dit zijn kunstvoorwerpen!

De fotoserie werd gemaakt bij AudioXperience - klikbaar voor groter formaat

Nu is de G3 Giya – de kleinste uit de toplijn van Vivid Audio – niet zo’n ‘designluidspreker’ waarbij de weergavekwaliteit ondergeschikt is gemaakt aan het uiterlijke ontwerp. Integendeel: dit is voor de volle honderd procent een toonbeeld van form follows function – de Giyas zien er anders uit dan alle andere weergevers op de markt omdat ze anders zijn dan alle andere weergevers op de markt.

Wanneer je weet dat Laurence Dickie (vrijdag 27 september te gast bij AudioXperience in Nuenen), de man achter de ontwerpen van Vivid Audio, tegen het eind van de vorige eeuw ook verantwoordelijk was voor de oorspronkelijke Bowers & Wilkins Nautilus, dan wordt het verhaal achter die bijzondere vormen al een stuk duidelijker. Het doel ervan is om de negatieve effecten van kastresonanties en reflecties van geluidsgolven te elimineren, zonder daarbij naar ‘paardenmiddelen’ te grijpen zoals het toevoegen van massa om resonanties te dempen. Dat lukt je namelijk nooit helemaal en de resonanties die je overhoudt, blijven heel lang in de structuur van je luidsprekerconstructie hangen.  

In de jaren dertig bewees dr. Harry Olsen al door een kleine full-range luidspreker in verschillende houten behuizingen van ongeveer dezelfde inhoud te plaatsen, dat een volledig bolvormige kast de meest gelijkmatige frequentiecurve geeft en een rechthoekige behuizing verreweg de meeste interferenties (die bij bepaalde frequenties de ‘output’ versterken en bij andere weer verzwakken) veroorzaakt.

Soms is rond beter, soms vierkant zegt een oude reclamespot – maar in dit geval spreekt het bewijsmateriaal toch wel heel duidelijk tegen de toepassing van ‘vierkant’. Toch bestaan 99 van de 100 weergevers vandaag de dag nog uit een rechthoekige kast…  Afgezien hiervan is een gebogen paneel stijver dan een recht en de resonantiefrequentie ervan verschuift omhoog, buiten het hoorbare gebied. Dit wordt versterkt doordat de behuizing bij Vivid aan de boven- en onderzijde taps toeloopt en de binnenzijde van de kast op regelmatige afstanden wordt ondersteund door dwarsverbindingen.

EDITORS' CHOICE