ARTIKELHarman Kardon

Harman introduceert Science of Sound

AKG, Mark Levinson, Revel, JBL, Infinity, Lexicon en natuurlijk Harman Kardon hebben allen een zeer goede reputatie op het gebied van muziekweergave in een huiselijke omgeving. Al deze merken zijn eigendom van het beursgenoteerde bedrijf Harman International. Maar Harman International is ook een van de weinige bedrijven in de wereld die actief betrokken zijn in alle stadia van muziekregistratie en muziekweergave. Opnamestudios maken bijvoorbeeld gebruik van AKG microfoons, Studer recorders, effect-apparatuur van DigiTech en digitale soundprocessors van dbx. In de concertzaal kom je luidsprekers tegen van JBL, apparatuur van Crown en Soundcraft mengpanelen.

Je mag dus gerust stellen dat er binnen Harman International ongelooflijk veel kennis over muziekregistratie en muziekreproductie in huis is, in al haar stadia, in al haar facetten en op alle plaatsen. En daar zijn ze bij Harman best trots op. Helaas ziet de consument de verbanden tussen de onderlinge merken niet. Reden voor Harman International om alle logo`s binnen de Harman groep onder handen te nemen. Die krijgen voortaan het onderschrift `by Harman`. De tiener die zijn iPod in een JBL `by Harman` docking station steekt zal wellicht doorgroeien naar een volledige Harman Kardon set met JBL luidsprekers, of misschien zelfs doorgroeien naar een Mark Levinson `by Harman` met Revel `by Harman` high end installatie. Tenminste, dat is de verwachting – en wellicht ook de hoop – bij Harman International.


Bas van de Rijt van Harman International (midden) geeft uitleg aan de verzamelde pers

Om dat te bereiken moet er wel een omslag plaatsvinden binnen het bedrijf. Waar voorheen door het bedrijf werd gedicteerd wat goed was moet, en wil, Harman nu veel meer de behoeften van de consument volgen. Maar wel met inachtneming van de Harman kwaliteit, want daar mogen geen consessies aan gedaan worden vindt het bedrijf.
Een grote internationale campagne – plus Science of Sound website – moet invulling geven aan dit Science of Sound concept. De landelijke pers uitnodigen voor een korte presentatie over de historie van het bedrijf inclusief uitleg over de bedrijfsfilosofie is daar onderdeel van. En natuurlijk wordt er dan ook gedemonstreerd met Harman producten, want de consument moet kwaliteitsbewust gemaakt worden. Ook op de winkelvloer zal Harman vaker de unieke eigenschappen van hun apparatuur gaan demonstreren, want horen is geloven.


Harman Kardon GLA-55

Dat design daarbij niet uit het oog mag worden verloren is een ander belangrijk speerpunt voor Harman. Fraai vormgegeven producten als de populaire Go + Play, het beroemde – en zelfs in het Museum of Modern Art in New York tentoongestelde – Soundstick II sub-satelliet systeem en de nieuwe GLA-55 doorzichtige – en enigszins op een diamant lijkende – Harman Kardon luidsprekers zijn daar een goed voorbeeld van.

Bij de nieuwe benadering hoort ook een nieuwe distributiestructuur. Speciaal daarvoor heeft Harman een aantal soorten consumenten gedefinieerd, waarbij voor iedere soort consument en geschikt distributiekanaal wordt gecreλerd.

Duidelijk mag zijn dat er momenteel veel gebeurt bij Harman: nieuwe logo`s, nieuw imago, nieuwe distributiekanalen en veel nieuwe producten. Maar daar moeten we nog even op wachten, want die worden pas tijdens de IFA in Berlijn (september) getoond.


Harman Kardon`s nieuwe BDS

De nieuwe BDS (Blu-ray Disk System) mochten we al wel bekijken en beluisteren. De BDS is een compacte Blu-ray receiver die in een 2.1 opstelling – met virtual surround en BD-live – net onder de 1000 euro verkoop moet blijven. De meest uitgebreide versie blijft precies aan de juiste kant van 1500 euro. En het mag gezegd worden: in deze beperkte demonstratie klonk het werkelijk overtuigend.

EDITORS' CHOICE