NIEUWS

Smart TV schendt privacy


Redactie HiFi.nl | 23 augustus 2013

TP Vision, producent van de smart tv’s van Philips, geeft consumenten onvoldoende en onvolledige informatie over de verwerking van hun persoonsgegevens via smart tv’s. Dat concludeert het College bescherming persoonsgegevens (CBP) na onderzoek.

Nu televisies steeds slimmer geworden zijn en de potentie hebben om volledig in je netwerk geïntegreerd te worden, is het logisch dat het actuele en doorgaans bijzonder onderschatte privacy-onderwerp zich ook in deze hoek van je dagelijkse leven manifesteert: zelfs je televisie is 'niet meer veilig'.

TP Vision verzamelt en bewaart gegevens over het online kijkgedrag, gebruik van apps en websitebezoek van gebruikers van smart tv’s. Deze gegevens kunnen een indringend beeld geven van iemands gedrag en belangstelling. TP Vision gebruikt de verzamelde persoonsgegevens om persoonlijke kijkaanbiedingen te doen en wil deze gegevens gaan gebruiken om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door het gebrek aan heldere informatie zijn gebruikers zich hier veelal niet van bewust. Tv-kijkers worden hierdoor bovendien niet in staat gesteld om rechtsgeldige toestemming te geven voor de verwerking van hun persoonsgegevens.

TP Vision handelt zowel door het gebrek aan transparantie als door het ontbreken van rechtsgeldige toestemming in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens. "De meeste mensen weten niet eens dat hun smart tv als het ware terugkijkt en alles over hun kijkgedrag verzamelt. Smart tv's bieden fantastische nieuwe mogelijkheden, maar je moet de tv-kijkers wel vertellen dat die diensten gepaard gaan met een grootschalige verwerking van gegevens over hun privésfeer”, aldus Wilbert Tomesen, collegelid van het CBP. TP Vision heeft het CBP na sluiting van het onderzoek laten weten de overtredingen deels te hebben beëindigd, dan wel te zullen beëindigen. Als het CBP constateert dat TP Vision de overtredingen niet allemaal heeft beëindigd, zal het CBP handhavend optreden.

Iedereen die – al dan niet vanuit het standpunt 'ik heb toch niets te verbergen' – de schouders ophaalt bij bovenstaand en vergelijkbaar nieuws, doet er goed aan zich eens af te vragen waar het schier onstopbare schip dat al je persoonsgegevens aan boord heeft zal stranden. Want een aantal 'simpele' algoritmes bepaalt tot in verregaande details je gaan en staan, en je kijkgedrag is enkel extra voeding voor de database; pintransacties, inchecken met OV, zoekopdrachten in Google, voorkeuren in Facebook, navigatie-opdrachten in de auto, of überhaupt mobiel gebruik met gps-functie – je bent te allen tijde on the grid.

Voor je het weet (en hier schieten we even verder door om een punt te maken) word je voor een reeks onschuldige aaneenschakelingen van gebeurtenissen, zoals wat je gekocht hebt (omwille van wat je met die ingrediënten had kúnnen bouwen), waar je het online over had (om wat je van plan zou kúnnen zijn), een reis die je maakt ('wat deed jij in [vul land in]?'), een telefoongesprek dat je had, et cetera et cetera, geflagd door de NSA of vergelijkbare instanties. En krijg je ineens geen visa voor bestemming X of Y meer. Of word je uitgesloten van een hypotheek, omdat je financieel gebrandmerkt bent. Of kun je die toekomstige baan schudden, omdat het straks onderdeel wordt van het sollicitatieproces. En je DNA of genetisch materiaal bepaalde al dat je daar niet de ideale kandidaat voor bent. Je snelheidsboete is al afgeschreven voor je thuis bent, want je had nooit zo snel thuis kunnen zijn en in de moderne bankwereld wordt het geld dan alvast maar van je rekening gehaald. Of je ziet je verzekeringspremies sterk stijgen, want je medisch verleden ligt op straat.

Enfin, ieder zijn eigen toekomstvisies natuurlijk – een goede ontwikkeling is ook bovenstaande in ieder geval weer niet. En Philips is bepaald niet de enige speler in de markt met smart tv's.

EDITORS' CHOICE