COLUMN

Column – de tsunami aan keuze in hifi-land


Dick van Buren | 13 september 2013

Heeft u al een keuze kunnen maken, mevrouw, meneer? Staat u wel eens stil bij de tsunami’s die je moet zien te overleven wanneer je, staande op het altijd prachtige hifi-strand, de oceaan van componenten tot aan jouw horizon overziet?

Op een Wikipedia-pagina wordt die oceaan geïllustreerd door onder meer een opsomming van luidspekermerken; er wordt alvast bij opgemerkt, dat de lijst niet compleet is en dat aanvullingen welkom zijn. Toch is dat overzicht bijna 400 merken lang! Dat betekent toch al gauw een keuze uit royaal meer dan 1000 modellen. Wie zit daar in vredesnaam op te wachten?

Een onderzeese beving van zich roerende weergevers veroorzaakt op het strand een verbijsterende vloedgolf van merken, modellen, concepten, prijskaartjes en specificaties – om in de metafoor te blijven. De meeste aspirant kopers zie je als het ware de ogen sluiten voor zoveel overvloed, vervolgens een duik nemen en op goed geluk een keuze maken; al was het maar op kleur, of op een opruimprijsje.

Een ervaring die voor een aantal van die kopers overweldigend genoeg is om vervolgens voor jaren bij dat strand weg te blijven. De dapperen trekken na verloop van tijd een zwemvest aan en doen een poging tot 'upgraden', onder het mom van 'als je erin slaagt om wat langer te blijven drijven, kun je een betere, meer overdachte keuze maken – toch?.'

Dat zwemvest in real-life: de goede audiodealer. De audiodealer die al wat langer navigeert op de oceaan van overvloed heeft het nodige te bieden, aan instappers en aan de meer ervaren doorlopers, en zwemt met een specifieke en door jaren van ervaring samengesteld aanbod. 

Wat heeft een goede audiodealer dan te bieden?

  • kennis uit eigen ervaring
  • kennis uit de ervaring van concullega’s
  • kennis van en uit het importeurswereldje
  • kennis van het fabrikantenwereldje
  • kennis opgedaan uit reacties van eerdere kopers
  • inzicht in veilige keuzes en meer exotische keuzes en hun respectievelijke gevolgen
  • ervaring met servicegerichtheid en after-sales van zijn leveranciers
  • specifieke korte lijnen met bronnen die zijn kennis kunnen aanvullen
  • het besef, dat een klant eigenlijk maar op één plek kan beoordelen of de te kopen goederen ook naar wens presteren: Thuis.

Als dit allemaal in een zwemvest wordt gepropt is afzinken na het aantrekken ervan onwaarschijnlijk, maar helaas nog steeds niet uitgesloten. En dat hangt voor een groot gedeelte van jezelf af. Net als bij een zwemvest, zul je zelf moeten zwemmen om ergens te komen. De goede dealer levert drijfvermogen en richting.

En die zul je bovendien hard genoeg nodig hebben, want die 400 luidsprekermerken met hun diverse modellen worden in aantallen nog eens in een schaduw gezet door de groep Versterkers. Vanuit mijn inschatting zou ik zeggen: nog meer merken, nog meer verschillende concepten en variabelen.

EDITORS' CHOICE