REVIEW

The Bryan Ferry Orchestra - The Great Gatsby - Jazz Recordings (LP)

Eric de Boer | 20 oktober 2013

The Great Gatsby is dit jaar opnieuw in de bioscoop te zien geweest. Deze fraaie film van Baz Luhrmann neemt de kijker terug in de tijd, naar de roaring twenties. Voor de soundtrack werd gebruikgemaakt van veel moderne muziek van onder andere Jay Z en Beyoncé. Maar Baz vond in het jazz-orkest van Bryan Ferry tevens een ideale partner voor de jazzy setting van die tijd. Voor liefhebbers van de film en dat specifieke genre is The Great Gatsby - Jazz Recordings: A Collection of Yellow Cocktail Music uitgebracht.

De film The Great Gatsby is een volledig nieuwe versie, natuurlijk met het beroemde boek van F. Scott Fitzgerald als basis. Naast de jazzversies van muziek door Ferry en zijn orkest zijn er op dit tweede album dat refereert aan de soundtrack van de film The Great Gatsby ook opnames verwerkt die echt stammen uit een ver verleden. Zo hoort de luisteraar het nummer New Orleans Bump (Monrovia) van Jelly Roll Morton, Let’s Misbehave (Irving Aaronson & His Commanders) en is de beroemde Louis Armstrong-track Ain’t Misbehaving op de tweede plaatkant vertegenwoordigd.

Het Bryan Ferry Orchestra bracht in 2012 hun eerste album uit (The Jazz Age) en naar verluidt was Luhrmann meteen verkocht aan het nieuwe geluid van de rijke Brit, die ooit bekend werd met Roxy Music. Het was dus niet moeilijk voor Ferry om het recht in handen te krijgen voor het bewerken van tracks van grote artiesten van deze tijd, die op de originele soundtrack van de film ook in hun originele versies hoorbaar zijn.

Het moet echter wel gezegd worden dat Ferry’s orkest op onnavolgbare wijze vast heeft weten te houden aan die typische sound van de tijd waarin de fraai film zich ook afspeelt. Zo is Crazy In Love amper herkenbaar, het nummer kent een enorme snelheid en enkel de refreinen grijpen duidelijk terug naar het origineel. Ook Bang Bang, 100$ Bill en zelfs het Lana Del Rey-nummer Young And Beautiful ondergaan datzelfde lot.

Ferry’s Orchestra voegt zeker ook de voor die tijd kenmerkende wah-wah trompetsolo’s, banjo’s  en percussie toe en dankzij de mix die over bijna het gehele album gelijk is gesteld aan de klanken van toen weet deze LP het jazzgevoel van de film over te brengen op de luisteraar. Het enige nummer dat klankmatig meer naar deze tijd is getrokken is Back To Black (Amy Winehouse), dat wordt gezongen door Bryan Ferry zelf. Op een leuke, indringende manier overigens.

Met de volledige titel A Selection Of Yellow Cocktail Music, From Baz Luhrmann’s Film The Great Gatsby en met toevoeging van The Great Gatsby Jazz Recordings weet Music On Vinyl de liefhebbers van deze film te paaien. De op duizend stuks gelimiteerde persing is daarnaast uitgevoerd in een high-gloss, handgenummerde gatefold sleeve waarin naast een blauwe LP ook nog eens een twintig pagina’s tellend boekwerk met leuke verhalen en filmfoto’s zit. De eerlijkheid gebiedt me echter wel te moeten melden dat de muziek - mede dankzij de ouderwets klinkende mix - toch wel wat aan de saaie kant blijkt. Afgezien van het fraaie Back To Black luister je voor het gevoel dan ook echt naar een jaren twintig radio, klankmatig gezien.

Ja, die keuze was logisch, gezien de drie oude tracks die tussen het werk van The Brian Ferry Orchestra staan en het gebruik van de muziek in de film. Dat belet me dan ook om een juiste klankmatige beoordeling te geven aan het album. De muziek en deze luxe uitgave zijn dan ook echt alleen bedoeld voor de filmadepten die zich graag willen inleven in de muziek van die tijd. Die liefhebbers mogen dan ook anderhalve punt bij de muziekbeoordeling tellen. Die door Ferry en zijn orkest dan wel weer uitmuntend is uitgevoerd, maar mij kan het simpelweg niet geboeid houden. Ondanks alle goede intenties van Ferry en Luhrmann, ik hoor het liever tijdens de film zelf.

Muziek: 6 ½
Klank: -
Label: Music On Vinyl
Speelduur: 36:19 minuten
Website


EDITORS' CHOICE