ARTIKEL

Interview Cees `Sesjun` Schrama

Paul Geerts | 26 januari 2011 | Fotografie Jiri Büller

Hij is de stem van het legendarische radioprogramma Sesjun, maar staat ook geregeld zelf op de bühne. Als platenbaas en programmeur werkte hij met alle grote namen uit de jazzwereld. Cees Schrama ademt jazz. “Ik heb de meeste gekke dingen gedaan om jazz aan de man te brengen.”

Cees Schrama (73) kijkt enigszins snaaks voor zich uit. Hij heeft de leeftijd dat hij geen blad meer voor de mond hoeft te nemen, vindt hij zelf. Dat spreekt. De voormalig presentator van het jazzradioprogramma Sesjun, waarmee hij ook in Amerika duizenden luisteraars heeft bereikt, hoeft niet meer aan zijn carrière te denken. Hij heeft zijn sporen ruimschoots verdiend. En zelfs nu nog zit hij niet om werk verlegen. “Maar ik doe tegenwoordig alleen nog wat ik echt leuk vind.”
De afspraak is op het kantoor van platenmaatschappij Universal in Baarn, waar hij nog altijd een eigen bureau heeft. Een aantal keer per week schuift Schrama aan als ‘jazz consultant’ voor Universal International. Hij is een jazzicoon, wordt liefkozend aangeduid als ‘Mr. Jazz’ en ‘jazzdokter’. Maar het liefst zou Schrama herinnerd worden als ‘leuke pianist’ of ‘orkestleider. Want tot op de dag van vandaag is hij een begenadigd musicus. Samen met onder andere Hans Dulfer treedt hij onder de naam Casey’s Tenor Madness bijvoorbeeld nog een keer of zes per jaar op. “Want zelf spelen is toch het leukst. Daarmee relativeer je al het andere”, zegt hij.

Zwarte Lijst
Want hij kan zich oprecht opwinden. Schrama steekt zijn mening over de Zwarte Lijst, dit voorjaar uitgezonden op Radio 6, niet onder stoelen of banken. De radiomaker die zich eind vorige eeuw heeft ingespannen om een nationale jazzzender van de grond te krijgen, heeft er geen goed woord voor over. “Vreselijk”, klinkt het gemeend. “Ze hebben de zender afgelopen jaren proberen op te takelen door effectief reclame te maken, maar daar was geen geld voor.”

De zendercoördinator van Radio 3 kreeg vervolgens de opdracht om de lage luistercijfers op te krikken. Radio 6 is daardoor veranderd in een station waar naast jazz ook r&b, soul en funk wordt gedraaid. “Maar het gekke is dat de jazzprogramma’s nog altijd het beste beluisterd worden. Radio 6 heet nu ineens Soul en Jazz. Waarom zou er niet een aparte zender kunnen komen voor soul? Waarom moet die muziek zo nodig op Radio 6? Ik vind het droevig dat de zender zo naar de gallemiezen wordt geholpen.”


EDITORS' CHOICE