ARTIKELMarantz

Verslag Marantz 14-serie introductie Ken Ishiwata


Max Delissen | 26 november 2013 | Fotografie PHOTO40 | Marantz

De introductie van een nieuwe serie van Marantz is altijd iets om even bij stil te staan. Sterker nog, het is iets om bij aanwezig te zijn. Daarom reisde ik onlangs voor HiFi.nl naar Leiden, omdat daar bij Hifi Video Centrum Overgaauw de nieuwe 14-serie uit de Premium productlijn voor het eerst te zien en te horen zou zijn. Marantz' brand ambassador Ken Ishiwata was er twee dagen aanwezig om geïnteresseerden in vier sessies met de nieuwe apparaten kennis te laten maken.

Voor die luistersessie begint, is er tijd om even goed rond te kijken in de grote maar knus ingedeelde winkel. De benedenverdieping bestaat eigenlijk uit drie niveaus. Gelijkvloers vind je de toonbank en een brede selectie hoofdtelefoons, en een grote ruimte waar verschillende televisies aan de muur hangen, en waar naast een keur aan sounddocks en all-in-1 spelers vooral de betere surround- en stereo-apparatuur staat opgesteld.

Vanaf de entree bij de toonbank kun je afdalen naar een verdiept deel waar de meer betaalbare stereo-apparatuur en een groot aantal luidsprekers staan, en een verhoogd deel waar verschillende kleinere surround-sets zijn opgesteld. Vanaf deze 'tussenverdieping' kun je via een trap naar de tweede verdieping, waar een brede selectie aan topklasse hifi en high-end apparatuur staat opgesteld. Volgens mede-eigenaar Johan Luykx kun je bij Overgaauw net zo goed terecht voor een setje in-ear hoofdtelefoons van drie tientjes als voor een echte high end-set van tienduizenden euro's. "Iedereen kan bij ons terecht, onze drempel is laag en de deur blijft voor niemand gesloten."

Brand Ambassador
Een productpresentatie door Ken Ishiwata is altijd een leuke belevenis. Hij begrijpt als geen ander dat technische details bij dit soort gelegenheden soms best achterwege gelaten mogen worden, omdat iedereen die daar werkelijk in geïnteresseerd is er ook voor in de brochure of op internet terecht kan. In plaats daarvan vertelt hij liever een interessant en persoonlijk verhaal over 'zijn' merk, dat hij steevast lardeert met een verrassende selectie uit zijn enorme muziekcollectie.

De fragmenten die hij kiest zijn bij elke demonstratie die ik tot nu toe heb bijgewoond (en dat zijn er inmiddels aardig veel) weer anders, en van hoge artistieke en klankmatige kwaliteit. Hij laat echt 'de muziek spreken'. Volgens Ken is muziek “de allerhoogste kunstvorm”, omdat het zo'n ongelooflijk krachtige, persoonlijke emoties bij de luisteraar kan losmaken. De slogan 'Because Music Matters' die Marantz al jaren gebruikt komt ook voort uit de diepe liefde die het merk voor muziek koestert.

De set waarmee Ken vandaag – in de grote ruimte beneden – draait, bestaat naast de gloednieuwe PM-14S1 versterker en de SA-14S1 (SA)CD-speler uit de NA-11S1 netwerkspeler en de Boston M340 luidsprekers die, geheel volgens traditie, zéér scherp staan ingedraaid, waardoor de loodlijnen vanaf de fronten van de luidsprekers vóór de luisteraars kruisen. Dat is een truc die Ken vaker toepast, omdat je er een veel bredere en diepere 'sweet spot' mee creëert. Door directe reflecties vanaf de wanden buitenspel te zetten kunnen – bij grotere groepen luisteraars – zelfs de mensen op de achterste rij een geloofwaardig ruimtelijk beeld horen.

MERK

EDITORS' CHOICE