ARTIKEL

Cassettebandje 50 Jaar

Dieter van den Bergh | 14 december 2013

Het cassettebandje bestaat 50 jaar. Dat wordt gevierd. In de Effenaar is op 20 december een speciale avond rond de ‘compact cassette’, het Philips Museum sluit aan met een expositie. Wat blijkt, de magneettape is nog springlevend. Op bezoek bij studio-eigenaar en cassette-adept Hermann Blaupunkt, die zweert bij TDK-sa-x 60.

Woensel. Vergis je niet in deze Eindhovens wijk. Zowat het hele deel ten noorden van het spoor in Eindhoven is Woensel. Helemaal in het noorden van de wijk, in het deel Vaartbroek, zit de studio Casa Cassette verstopt, in kunstencentrum Artspace Flipside. Achter de knoppen – een vintage Tascam m50 – mengpaneel en een Tascam 8-sporen cassetterecorder – zit Hermann Blaupunkt. Sinds zes jaar neemt de 34-jarige Eindhovenaar hier muziek op, louter op cassette. 

Blaupunkt – zijn ‘artiestennaam’ – is tevens een van de drijvende krachten achter De Avond van de Cassette, 20 december in De Effenaar in Eindhoven. Er zijn verschillende activiteiten, waaronder een optreden en cassette-release van de Eindhovense band Mozes and the Firstborn, die na een jaar lang toeren in binnen- en buitenland weer thuis komen in de lichtstad. Hun limited cassette is roze en bevat vier exclusieve nummers, opgenomen in Casa Cassette.

De aanleiding: vijftig jaar geleden introduceerde Philips op de Internationale Funkausstellung in Berlijn de ‘Compact Cassette’. Aansluitend aan De Avond van de Cassette wordt op 21 december in het Philips Museum een speciale expositie geopend (zie kader onder pagina 2).

Coolness
Het cassettebandje een echo uit een ver verleden? Not. Zo hip als de elpee is het cassettebandje weliswaar nog lang niet – en zal het ook nooit worden – maar in bepaalde kringen is het de laatste jaren bezig aan een opmars. Vooral in Amerika – bijvoorbeeld op het trendsettende cassettelabel Burger Records – verschijnt de laatste jaren veel muziek op cassette, van vooral hippe (garage)bands. In de VS, maar ook in België is de cassette best wel een beetje booming. Ook naar Bollywood en veel Afrikaanse landen worden nog scheepsladingen cassettes vervoerd, maar da’s een ander verhaal. Dat is eerder noodzaak, dan coolness.



Cassette-plaat
In Nederland houdt Hermann Blaupunkt de traditie levend. Hij vertelt hoe hij er inrolde. “Ik zat in een stevige stonerband. Onze zanger, Paul, ging in een ander bandje spelen, meer country en folkachtig: Woody & Paul. Zij wilden een demo maken en gingen wat rondshoppen. Ze kwamen in Brussel terecht. Maar de digitale demo die het opleverde, klonk nergens naar. Ik woonde in een groot anti-kraakkantoor en had daar een oude 4-sporencassetterecorder staan.”  Een Tascam 244 uit 1982 op precies te zijn, de opvolger van de legendarische 144, waar Bruce Springsteen zijn ‘cassette-plaat’ Nebraska mee op had genomen. “Ik wil het wel proberen”, zei ik. Ik wist helemaal niet wat ik deed, zette wat slechte, plastic microfoons voor de gitaren en we zijn begonnen.”



Lo-fi
Het resultaat viel niet tegen. “Het was enorm lo-fi en krakkemikkig, en een erg romantische manier om een plaat op te nemen. Maar als ik er nu naar terugluister, heeft het nog steeds zijn charme.”

Woody & Paul wilden nog een keer, maar dan nog beter. Speciaal voor hen schafte Blaupunkt een 8-sporen Tascam 688 aan, die hij nog steeds in zijn studio gebruikt. “Technisch gezien beter, bijvoorbeeld met dbx-ruisonderdrukking. Cassettes zijn heel ruisgevoelig. Het komt wel nauw: je verliest wat in het hoog en als je er niet goed mee omgaat krijg je rare dingen in het laag.” De tweede plaat van Woody & Paul (Home) klonk nog beter en werd zelfs door rootsspecialist Munich Records op cd uitgebracht. “Ze kregen goede recensies, dat was voor mij natuurlijk ook goede pr.”


EDITORS' CHOICE