REVIEW

Pietā (dvd)


Jan Luijsterburg | 01 februari 2014

Geld is gevaarlijk spul. Bijvoorbeeld als je het niet hebt en je laat verleiden tot leningen bij de verkeerde mensen. Je kunt dan te maken krijgen met Kang-do. Hij komt de schulden innen. Wie niet kan betalen eindigt gehavend, want de lening worden gekoppeld aan een verzekering voor invaliditeit.

Hoe pervers de constructie is blijkt wel als een van zijn klanten bij voorbaat al verminkt wil worden, omdat hij anders geen geld heeft om zijn kind op te voeden. Anderen plegen zelfmoord. Kang-do is een ijskoude beul, tot er een oudere vrouw op zijn pad komt.

Zij volgt hem tot in zijn huis en stelt zich voor als zijn moeder. Ze voelt zich schuldig omdat ze haar zoon alleen moest laten toen hij klein was en probeert nu iets goed te maken. Haar zoon stelt zich aanvankelijk afwijzend op. De moeder ondergaat tal van vernederingen maar laat zich niet verjagen. Ze gaat haar zoon zelfs assisteren bij zijn werk. Geleidelijk verandert er iets in Kang-do. Maar hoe soft kun je je veroorloven te zijn in zijn bedrijfstak?

Zoals alle films van de Zuid-Koreaanse autodidact Kim Ki-Duk, van wie we eerder Bin-jip, The Samaritan Girl en The Isle bespraken, is ook Pieta in wezen een moralistische parabel, waarin zijn katholieke geloofsovertuiging op een ongebruikelijk rauwe manier doorklinkt.

Alles draait in Pietà om geld; hebzucht staat centraal in het dagelijks leven, zo betoogt de film. Mensen blijken steeds weer eerder tot wraak dan tot vergeving geneigd en het kapitalisme zaait louter verderf.

Een film die aanzet tot nadenken kortom. Kim Ki-duk won er in Venetië een Gouden Leeuw mee.

Aanvullende informatie:
Zuid-Korea, 2012
Speelduur: 104 minuten
Regie, scenario en montage: Kim Ki-Duk
Productie: Kim Soon-mo
Camera: Jo Young-jik
Art direction: Jang Mi-sun
Muziek: Park In-young
Met: Lee Jeong-jin, Jo Min-soo, Eunjin Kang, Kim Jae-rok
Beeld: 16:9 anamorf
Geluid: DD 5.1
Uitgave: Contact film
Distributie: de Filmfreak

EDITORS' CHOICE