REVIEWNaim Audio

Bentley FlyingSpur – What’s in a Naim?

In gegoede kringen kijkt men niet op een paar centen. Dan rij je met de nieuwe Bentley FlyingSpur in elk geval in stijl. Onder de kap spint een 'dubbelgespierde' W12 motor die de enorme limousine in alle rust over de weg sleurt. Dat komt goed uit, want zo wordt de luisterpret met de sublieme Naim installatie niet gestoord.

De eerste indrukken zijn - laten we zeggen - imposant. Wat je ook gewend bent... de Bentley FlyingSpur is zo gigantisch dat je toch even slikt. In de wetenschap dat je voor de test net een stap Legal formulieren van de fabriek hebt getekend. Sommige pagina's zelfs op drie plekken. Alsof ze de vraag stellen: weet je het wel zeker?

Bentley's & Bugatti's

Niet zo'n rare vraag. Voor de deur van mogelijk de meest bizarre autoshowroom in ons land – Bentley's en Bugatti's staan in Leusden als Polootjes zij aan zij opgesteld – staat de voor ons gereserveerde, tamelijk immense limousine zelfs stilstaand indrukwekkend te zijn.

Over het prijskaartje heerst enige verwarring. Bij ons dan. Want 170 mille klinkt al riant, maar dat blijkt dan vóór belastingen te zijn. Een heer van stand vraagt kennelijk niet naar dergelijke details. We schatten hem in op een kleine drie ton...

De FlyingSpur is chique en strak van lijn tegelijk. De kenner vraagt zich zelfs af hoe je die opmerkelijk scherpe vouwen over de flank in hemelsnaam uit de plaatwerkpersen krijgen. Twee énorme ovale uitlaatpijpen en banden van sportwagenformaat geven meer dan een hint dat er onder de motorkap iets bijzonders aan de hand is.

Zeshonderdtwintig

Klopt. Een 6-liter twaalfcilindermotor in zogenaamde W-opstelling. Zeg maar drie rijen van vier, en dan onder een hoek naast elkaar. Zoals alleen moederbedrijf Volkswagen die maakt. In dit geval is het de meest potente uitvoering ooit, met twee turbo's en rond de 620 paardenkrachten. Voor de kenners: 800 Nm trekkracht. Vier, vijf keer modaal. Gelukkig worden zowel de voor- als de achterwiel aangedreven om dat geweld op de weg te krijgen. Kort nadat we vertrekken, begint het namelijk ook nog te miezeren.

Het oog valt op een stickertje links naast het stuur. Of we niet harder willen rijden dan 260 kilometer per uur, zo maant de Volkswagen Reifen Service ons. Want er zitten winterbanden onder. Het klinkt overbodig, maar de FlyingSpur heeft in volle galop een topsnelheid van dik 320 kilometer per uur. Wederom: bizar. Alsof de niet zelden Chinese kopers van dergelijke hyperluxe limo's daar zelfs maar vaaglijk in de buurt gaan komen.Of in 4,3 seconden naar de honderd optrekken. Want dat kan hij ook...

Geef gas en de hele auto lijkt door een enorme hand te worden opgepakt en vooruit geworpen. Op zo'n moment brullen de twaalf cilinders en de uitlaten het trouwens zodanig krachtig uit dat de stevige geluidsisolatie van de Bentley het maar net kan beteugelen. Ondertussen haal je zelfs met een ingetogen rijstijl maar met moeite een verbruik van één op vijf.

Andere wereld

De FlyingSpur is niet alleen vijf meter dertig lang, maar het is ook een beetje een auto van een andere wereld. Achterin heb je op elektrisch verstelbare fauteuils een riante zitplek. Met een eigen - uitneembaar paneeltje - dat van alles in de auto op afstand bedient. Tot de temperatuur van het optionele koelkastje aan toe. Toch lijkt het eerder een auto die je zelf rijdt. Anders koop je waarschijnlijk eerder een Rolls-Royce. De doelgroep is microscopisch klein, zou je denken, maar het valt niet te ontkennen dat Bentley een heel eigen karakter heeft.

Voorin? Fantastische stoelen en een interieur dat met zijn opstaande randen een soort kruising is tussen de Rolls van Miss Moneypenny uit de Thunderbirds en een Victoriaanse luxe gentleman's club in Londen. Met veel leer en hout. Fraaie stiksels. Metalen accenten. En de geur van rijkdom.

Werkelijk alle luxe is aan boord. Toch is de FlyingSpur in vergelijking met pakweg een Mercedes S-klasse geen overmatig geavanceerde auto. Vooral als het om veiligheidstechniek gaat. Maar ook het infotainment en de navigatie verdienen geen prijzen. De Brit biedt eerder een samengaan van power, stijl en raffinement. Het is bij een gewicht van twee en een halve ton bovendien knap dat hij ook vol gas aardig goed te dirigeren is.

MERK

EDITORS' CHOICE

  • Review
    Review Dali Phantom S-280: high-end in de muur
    Review
    lees meer »
  • Achtergrond
    DIRAC: wat is het en wat maakt deze software zo goed
    Achtergrond
    lees meer »
  • Review
    OPPO Sonica DAC
    Review
    lees meer »