REVIEW

Loreena McKennitt - The Journey So Far, The Best Of (LP)

Eric de Boer | 24 februari 2014

Loreena McKennitt mag zich al decennialang verheugen in een zeer trouwe schare fans, die steeds weer haar concerten bezoeken, haar albums kopen en vaak ook nog één van de vele goede doelen van de Canadese steunen. Wie namelijk ooit verliefd is geworden op de magie van deze wereldmuziek, komt er niet meer af. Na bijna dertig jaar wordt het dus tijd voor een terugblik, die in maart verschijnt op CD en gelimiteerd vinyl.

 

Wie ooit een album beluisterde van de 57-jarige zangeres, muzikante en producer, weet inmiddels dat de wereld van Loreena McKennitt draait om haar eigen verkenningsreis door de wereld. Met diepe wortels in Schotland en Ierland, maar de behoefte om dierenarts te worden, begon haar interesse in de (Keltische) muziek pas later te groeien. Loreena leerde harp spelen en toog naar markten om daar voor geld te spelen. Daarmee realiseerde ze haar eerste album - Elemental -, dat in 1985 in eigen beheer uitkwam. Haar label Quinlan Road was daarmee ook geboren en de rossige zangeres met haar kenmerkende dramatische sopraanstem zou niet van het label afwijken.

Een Loreena McKennitt album is nooit spontaan tot stand gekomen. Voordat er ook maar een noot op papier komt te staan, doet Loreena intensief onderzoek naar haar gekozen onderwerp. Onderzoek dat niet zelden gepaard gaat met reizen om de sfeer en invloeden van de wereldregio’s in zich op te kunnen nemen. Zo reisde ze voor de albums Elemental en Parrallel Dreams naar Ierland, werden Spanje en Italië bezocht voor The Mask And The Mirror en The Visit, en werden de oude Kelten 'gevolgd' door Europa, Noord-Afrika en zelfs delen van Oost-Azië. Die verre invloeden waren al hoorbaar op het laatstgenoemde album, maar komen nog beter naar voren in de fraaie langspelers The Book Of Secrets (1997) en An Ancient Muse (2006).

Albums als To Drive The Cold Winter Away en A Winter Garden zijn juist weer gevuld met traditionele klanken, opgedaan vanuit de oude Christelijke invloeden. Naderhand verkoos Loreena weer de traditionele weg van Keltische origine met albums als A Midwinter Night’s Dream en nog meer met The Wind That Shakes The Barley. Naast de mondiale invloeden zijn het ook de oude schrijvers die veelvuldig teruggevonden kunnen worden in haar muziek. McKennitt liet zich beïnvloeden door teksten van Shakespeare, Yeats, Dante en Blake. Om slechts enkelen te noemen.

Het mooie van Loreena McKennitt is dat ze zich volledig en onbevangen kan laten inspireren door wereldklanken, tradities, religie en emoties. Net zoals haar label zich openstelt voor alles, is ook de muziek toegankelijk op diverse vlakken. Loreena McKennitt is dankbaar voor wie haar muzikale verkenningsreis als passagier weet te ondersteunen, en uit dit ook onbaatzuchtig en oprecht in de liner notes. Twaalf tracks bieden een overzicht van de onophoudelijke muzikale reis die Loreena McKennit tot op heden heeft afgelegd.

Waarbij de keuze is gevallen op fraaie, typische nummers als The Bonny Swans, Bonny Portmore, The Mystic’s Dream of Stolen Child. Een vreemde keuze is die voor de single remix-versie van The Mummer’s Dance, die in de originele vorm zoveel mooier (en stukken minder commercieel) klinkt. Aanwinsten - ook klankmatig - zijn Penelope’s Song en Marco Polo, waarop vooral ook de percussie immer weet te imponeren.  En natuurlijk sluit The Journey So Far af met het nog steeds intense Dante’s Prayer.

Muzikaal beschouwd is The Best Of Loreena McKennitt in staat om een beknopte indruk te kunnen bieden voor wie nog niet bekend was met het werk van Loreena, of voor liefhebbers van vinyl. De twaalf tracks beslaan echter maar zeven albums van Loreena, wat misschien wat beperkt is. Met zo'n uitgebreid oeuvre was een dubbel-LP eigenlijk wel op z’n plaats geweest. Wat overigens niets zegt over de muziek, die nog steeds oproept tot genieten, overpeinzen en zelfs bewustwording.

De gelimiteerde persing op 180 grams vinyl klinkt over het algemeen redelijk tot goed, maar niet beter dan de cd-versies die al verkrijgbaar zijn van de diverse albums. Het recensie-exemplaar bleek ook niet geheel vrij van slordigheidjes in de persing. Wie Loreena's muziek een warm hart toedraagt en graag enkele nummers van haar (voor het eerst) op vinyl wil beluisteren, moet -gezien de kwaliteit van haar folky Keltische wereldmuziek - The Journey So Far maar eens gaan beluisteren. Voor wie nog niet bekend is met Loreena McKennit is deze verzamelaar een waardevolle kennismaking die wellicht tot meer kan leiden.

Muziek: 8½
Klank: 8
Kwaliteit persing: 7
Label: Quinlan Road Music
Speelduur: plm. 55 minuten
Website


EDITORS' CHOICE