ARTIKELSonos

Stream Dream Team - Experts voor Streaming Audio

Het zal je doorheen ons Jaarboek niet ontgaan zijn: streaming audio is ook in 2014 een van de trends. En bij trends horen aanjagers. Specialisten die zich op hun eigen manier hebben ontwikkeld tot streaming audio-aanbieders bij uitstek. Wij spraken met de gastheren van drie pionierende winkels, om te horen hoe ze begonnen zijn, op wie ze zich richten, en natuurlijk welke toekomstige ontwikkelingen ze zien.

We beginnen met Wifimedia, gevestigd in Arnhem, en allicht geen onbekende voor lezers van HiFi.nl. De speciaalzaak kan uiteraard niet ontbreken in dit rijtje; Wifimedia was immers de eerste audiowinkel die zich vanaf de oprichting - begin 2007 - geheel gericht heeft op streaming.

En is - toch wel tot onze verbazing - anno 2013 nog altijd de enige winkel in Nederland die zich als zodanig profileert. Oprichter Bob Zwanikken: "Ik zelf ben ook verbaasd dat wij met deze winkel en dit concept nog steeds de enigen in Nederland zijn. We zijn zelfs voor Europa uniek, want ook in omringende landen ken ik geen winkel zoals de onze."

In the beginning

Hoe begon het allemaal met Wifimedia? Dat is eigenlijk weer het klassieke verhaal van de consument op zoek naar iets voor zichzelf, het vervolgens niet kunnen vinden en daarom maar besluiten dat product zelf te gaan maken, dan wel aanbieden. In dit geval: streaming audio. "Klopt", zegt Bob, "ik was in die tijd als muziekliefhebber op zoek naar iets voor mijn muziek dat er nog niet was, of in ieder geval niet naar mijn zin en wensen functioneerde. Met mijn jarenlange computerachtergrond heb ik toen de stoute schoenen maar aangetrokken, en in eerste instantie besloten om vanuit een website te beginnen.

Dat was in 2006. Eerst nog onder de naam Wifisound, maar dat werd al snel Wifimedia. En vanwege het succes van de website en de gebleken belangstelling voor streaming audio, kwam ook al snel de fysieke winkel erbij. Wel zo handig natuurlijk, want klanten willen apparatuur toch kunnen zien en aanraken. Niet voor niks is één van onze motto's in de winkel: 'please touch, don't ask'."

Eerste streaming audio winkel
For the record: in 2007 was de eerste echte streaming audio winkel in Nederland een feit. En met streaming doen we die winkel meteen tekort, zoals de naam van de zaak ook wel verraadt; het gaat in eerste instantie om 'wifi'-media. Alle denkbare oplossingen voor je netwerk thuis, waar (het afspelen van) muziek een steeds logischer onderdeel van geworden is.

"Maar de core business is toch wel het op audio gerichte werk. Streaming video doen we ook, maar in mindere mate. Je kunt hier ook terecht voor beeldgerichte mediaplayers. Toch vind ik dat video en audio zich nog steeds bevinden in twee aparte circuits. Die twee komen wel steeds dichter bij elkaar, maar er is nog wel een weg te gaan. Wij richten ons meer op het audiogedeelte. Bovendien zit je bij het video- en filmverhaal ook met het surround-aspect, en dat is wéér een ander hoofdstuk."

Laagdrempelig
Goed, we concentreren ons op de audio. Wifimedia heeft zich in de Arnhemse binnenstad ontwikkeld tot een laagdrempelige winkel, waar de geïnteresseerde klant zijn of haar weg gemakkelijk naar toe weet te vinden. Laagdrempelig in de zin dat de winkel zich profileert met een gevarieerd aanbod van producten en merken, voor iedere portemonnee – dus niet alleen de apparatuur van boven de tweeduizend euro, maar ook 'gewoon' de Sonos vanaf zo'n driehonderd euro.

"Een merk dat streaming-gebeuren wel op de kaart heeft weten te zetten", zo wil Bob wel even toevoegen; "Sonos heeft het concept voor een behoorlijke groep mensen aantrekkelijk weten te maken, dankzij de combinatie van kwaliteit en een uitstekend gebruikersgemak." Niet voor niets noemen we Sonos vaak de Luxaflex van de streaming-wereld – het is synoniem geworden voor streaming audio.

Kleine wereld
"Geografisch gezien komt zo'n dertig procent van onze klanten uit de regio Arnhem en Nijmegen; de rest van daar buiten, ook van ver daarbuiten – en dan bedoel ik inderdaad ook het buitenland. Dat betekent eigenlijk dat het voor deze winkel, met een concept als het onze, niet zo veel uitmaakt waar je gaat zitten. En laten we wel wezen: Nederland is een klein land en met alle technieken, informatievoorzieningen en –uitwisselingen van nu wordt het gevoelsmatig alleen maar kleiner. Een consument die specifiek op zoek is naar een specifiek product weet binnen no-time via internet waar hij of zij dat product kan kopen. Onze website speelt daar een prima rol in, maar vergeet ook alle zeer actieve internetfora niet, waarop gebruikers elkaar goed op de hoogte houden van zaken als productkwaliteit en geleverde service van een bepaalde winkel."

Toekomst
"Op het gebied van streaming is er nog zoveel aan het veranderen. Alle grote merken zijn inmiddels doordrongen van het belang in deze markt mee te doen. Allemaal komen ze met 'streaming solutions'. Daarbij kiest men wel vaak voor dezelfde oplossingen, waarbij bestaande systemen enigszins worden aangepast, en waarbij het eindresultaat – vaak letterlijk – in het 43 centimeter brede audio chassis formaat gegoten wordt. Helemaal niet nodig; de consument zit al lang niet vast meer aan dat formaat. Kijk naar merken als Bluesound of Simple Audio. Zij proberen ook op software-vlak met nieuwe, slimme dingen te komen. Nieuwigheden die werken."

"Persoonlijk verwacht ik ook veel van de ontwikkelingen op het gebied van actieve luidsprekers. Kijk naar de mooie systemen zoals Dynaudio die nu al op de markt brengt, met draadloze overdracht van muziek, of neem een merk als Adam, die werkt met bedrading. In het land van streaming staat ons nog veel moois te wachten".

EDITORS' CHOICE