ARTIKEL

Vinyl of digitaal: Marlein (29) versus Marijn (29)


Dieter van den Bergh | 26 januari 2016
Dit artikel werd oorspronkelijk geplaatst op 14 april 2014

De een, Marlein Parlevliet, is 'baas' van Record Store Day Nederland, de ander, Marijn Kooy, staat aan het hoofd van het jonge SnipRecords. Zij zweert bij vinyl, hij heeft er niets mee. Ook niet met cd’s trouwens, die hij weigert te laten persen, want: de cd is net als de elpee iets uit het verleden. Zijn muziek brengt Kooy alleen digitaal uit, zij het in hoogwaardige kwaliteit: een niche in de Benelux. 'Confrontatie' tussen twee bevlogen 29-jarige muziekondernemers.

“Ik heb nooit een platenspeler gehad”, zegt Marijn Kooy (29), in zijn huis in Den Haag. “Ik heb niks met vinyl.” Te gast is Marlein Parlevliet, ook 29. Haar Utrechtse huis puilt juist uit van het vinyl. Er is geen cd te vinden; de speler heeft ze een paar jaar geleden het huis uit gedaan. Als je muziek draait, moet je iets in je handen hebben, liefst een elpee, vindt Parlevliet. Nee hoor, zegt Kooy, mensen gaan voor het gemak tegenwoordig. Hoe minder fysiek muziek is en hoe hoogwaardiger van kwaliteit, des te beter. Zo, de toon is gezet.

Marlein Parlevliet geeft leiding aan de Nederlandse tak van Record Store Day, de dag - komende zaterdag 19 april - dat vinyl en onafhankelijke platenzaken wereldwijd in het zonnetje worden gezet. Er zijn talloze limited releases op vinyl en talloze activiteiten in platenzaken, ook in Nederland (zie hier voor het programma en de speciale releases).

Ook is ze mede-directeur van het bedrijf dat uit China retro Crosley-platenspelers importeert. Met groot succes. Onlangs betrok haar bedrijf - met vijf medewerkers - een loods van 600 vierkante meter in Utrecht. Crosley is tevens officiële sponsor van Record Store Day (RSD) Nederland.

Marijn Kooy is geluidstechnicus en eigenaar van het jonge platenlabel SnipRecords, thuis in soulvolle jazz(pop). Zijn vrouw Astrid van Kimmenade is verantwoordelijk voor de marketing. Ook werkt Kooy als freelance geluids- en videotechnicus, onder meer voor Het Concertgebouw. Hij studeerde als tonmeister af aan het conservatorium van Den Haag en speelt klassieke saxofoon. “Piepknormuziek”, zegt hij.

EDITORS' CHOICE