Recensie: Inside Llewyn Davis (blu-ray)

Jan Luijsterburg | 21 augustus 2014

De alternatieve New Yorkse wijk Greenwich Village was in 1961 helemaal in de ban van de folkmuziek. Llewyn Davis is een fictieve zanger die wordt gevolgd gedurende enkele dagen in de periode net voor Bob Dylan daar doorbrak.

Zoals vaak bij personages bedacht door de gebroeders Coen (No Country for Old Men, Fargo, The Big Lebowski) zit het ook Llewyn Davis niet mee. Veel meer dan een gitaar bezit hij niet. Hij wipt van het ene logeeradres naar het andere. Dat gaat al meteen mis, als de deur van het appartement waar hij verblijft achter hem dichtvalt en hij met de kat des huizes op straat staat. Met de kat onder de arm de metro in, dat is vragen om ongelukken. Het duurt verrassend lang eer hij het beest kwijtraakt, maar ook daarna staat het garant voor een komische verhaallijn.

Waar filmmakers er altijd naar streven dat de kijker zich kan identificeren met de hoofdpersoon maken de Coens dat juist lastig door de zanger neer te zetten als een ontzettend onsympathiek figuur. Zo kijkt hij neer op al zijn collega’s en laat hij dat voortdurend merken. Geen wonder dat hij klappen krijgt. Het is dat hij zo mooi kan zingen en zoveel botte pech heeft, anders zou hij geen interesse opwekken.

Net als het al even meesterlijke O Brother, Where Art Thou? drijft Inside Llewyn Davis op de liedjes. Zo opent de film met een volledige uitvoering van een nummer van de legendarische Dave Van Ronk, erkend als inspiratiebron voor de al genoemde Bob Dylan. Een mooi moment is wanneer aan het eind van de film even zijn stem te horen is, net op het moment dat het bij Llewyn helemaal mis gaat.

Genieten is het ook van de beelden, geheel gemodelleerd naar de sfeer van de hoesfoto van The Freewheelin’ Bob Dylan. Aan de interieurs en kleding is zichtbaar enorm veel aandacht besteed. Totaal anders dan de Dylan biografie I’m Not There biedt Inside Llewyn Davis een prachtig sfeerbeeld van het alledaagse leven in Greenwich Village in een cruciale historische periode. Volstrekt onnadrukkelijk, maar tegelijk met een enorme lading. Heel bijzonder.

Als extra is een reeks achtergrondfilmpjes elk met de lengte van ongeveer een liedje toegevoegd. Vanzelfsprekend is er daarbij veel aandacht voor de door T Bone Burnett samengestelde muziek, waarbij we ook Marcus Mumford nog even zien. Hoofdrolspeler Oscar Isaac bewijst zich als een waar dubbeltalent, die zich in korte tijd een voor hem totaal nieuw muzikaal repertoire eigen maakte. Hetzelfde kan gezegd worden van Justin Timberlake, die dus ook als acteur weet te overtuigen.

VS 2013

Speelduur: 105 minuten

Regie, scenario en montage: Joel en Ethan Coen