ASW Genius 310: Verrassende prestaties

Ruud Jonker | 20 mei 2014 | ASW Lautsprecher

In de luisterruimte staat de ASW Genius 310. ASW, opgericht in 1987 en gelokaliseerd in Ahaus, dat dicht in de buurt van Nederland ligt, maakt een aantal luidsprekerlijnen. Zo hebben zij een tweetal modellen in de Referenz Serie, uitgevoerd met AMT’s (Air Motion Transformers). De Genius-line is nieuw ontwikkeld en kent drie vloerstaanders, een center, een subwoofer en monitor. De Genius 310 is de ‘kleinste’ vloerstaander uit deze line.

De Genius 310 heeft een hoogte van 970 mm. Het is een d’Appolito met een tweetal papier/hout membraan drivers (mid/laag) en een tweeter met een keramisch membraan (FEA-ontwikkeld). Filters zijn 6/18 dB, de gevoeligheid bedraagt 90 dB, het frequentiebereik reikt van 42 tot 30.000 Hz en er is een mogelijkheid voor bi-wiring of bi-amping. Het achterliggende principe bij ASW is ‘form follows function’. De afwerking is Duits degelijk en extreem luxe. ASW gebruikt echt houtfineer en/of hoogglanslakken. Ze verdienen absoluut een plaats op de Miljonairs Fair. De kwaliteit van de afwerking is echt een USP waar ASW zeer veel belang aan hecht. Zij maken daarin geen onderscheid tussen de lijnen en de modellen. De zeer luxe afwerking, die in talloze kleuren en vormen beschikbaar is, is identiek voor alle luidsprekers. Er worden luidsprekerframes meegeleverd, maar de ASW kan ook zonder. De drivers en bevestigingen zijn uitgevoerd in neutraal zwart. Zonder die frames zien de luidsprekers er dus nog erg discreet en onopvallend uit. Er zijn geen ordinaire en schreeuwende verchroomde ringen en andere wilde vormgevingselementen. Het is no-nonsense en zet daardoor het interieur niet visueel op z’n kop. Door de toepassing van keramiek, de bewegingsvrijheid van de membranen, gebrek aan resonanties en lage vervorming, heeft deze luidspreker een dynamisch-transparant klankbeeld, aldus ASW. Er worden standaard spikes meegeleverd, maar ook inschroefbare en verstelbare rubberen voeten (Soundcare-spikes) voor de plaatsing op gladde vloeren. Absoluut ideaal.

Eerste kennismaking
Volkse waarheden blijven doorgaans in leven vanwege de acceptatie van uitzonderingen. Die ‘bevestigen de regel’ en dan is er weer vredige consensus tussen beide kampen. In de wetenschap werkt dat even anders. Een hypothese of theo-rie is waar, zolang het tegendeel niet is aangetoond. In de luisterruimte is de regel dat een systeem, vers uit de doos en achteloos neergezet, meteen voor pakweg 85% moet presteren. Dat is eerlijk naar de consument. Het is niet de bedoeling om veel geld uit te geven en dan nog een jaartje te moeten ‘tunen’ (lees: zooien) voordat de boel eens fatsoenlijk presteert. Als dat echt nodig is, kun je die producten het beste maar in de winkel laten staan. Vrijwel elk consumentenproduct is direct uit de doos volledig up & running. Alleen in audio heeft een of andere verdwaalde ‘weirdo’ ooit verzonnen dat we moeten gaan ‘tunen’. Dat is feitelijk een marketingtruc om rommel te verkopen, met de belofte dat het na een jaartje tunen of ‘inspelen’ gaat doen wat meteen zou moeten gebeuren. De realiteit is dat tot ongeveer 30 jaar geleden tunen, exotische kabels en andere voodoo-objecten helemaal niet bestonden. Terwijl er vanaf 1950 tot 1970 toch indrukwekkend goede audiosystemen werden gebouwd. De eerder genoemde volkse wijsheid uit de luisterruimte loopt, in alle eerlijkheid, ook af en toe een deuk op. De uitvlucht is uiteraard dat het hier een uitzondering betreft, maar het zit natuurlijk net iets anders. Om weer ‘on track’ te komen met de juiste wetenschappelijke benadering, dient als verzachtende omstandigheid dat niet elke aanwaaiende luidspreker eerst volledig wordt gesloopt en geanalyseerd. Pas dan is het exact bekend welke versterker optimaal matched. In normale omstandigheden is de ‘educated guess’ met betrekking tot de match, gebaseerd op eerdere ervaringen en op de technische gegevens van zo’n luidspreker, redelijk betrouwbaar. Met de ASW ging dat dus fout. Het hoge rendement daagt uit tot combinaties met kwalitatief uitzonderlijke versterkers, die binnen een iets lagere vermogensklasse vallen. Na het neerzetten van de ASW’s klonken ze echt als een ‘vaatdoek’. Het laag miste volledig aan definitie en had iets weg van een veel te harde en modieuze ‘blob’. De totaal-performance was ook net zo inspirerend als het achtergrondbehang dat klinkt in de supermarkt of de HEMA. Een verhoogd risicoprofiel, want de ASW’s stonden gewoon een keer op de stoep, zonder eerdere kennismaking of luisterervaringen. 

Uitdaging
In de luisterruimte komen in principe alleen maar producten die van te voren zijn geselecteerd en aan bepaalde kwaliteitscriteria voldoen. De bedoeling daarachter is om lezers te wijzen op producten die de moeite waard zijn. Je kunt namelijk een heel blad vullen met beschrijvingen van middelmatige hifi. Daar heeft niemand iets aan. Die selectie vindt plaats tijdens internationale shows, winkelbezoeken (incognito), importeursdemo’s, fabrieksbezoeken of op basis van berichten van kritische luisteraars en collega-recensenten. Voor die selectie is 10 seconden luisteren tijdens die gelegenheden voldoende. Vergelijkbaar met sollicitatiegesprekken. De eerste 5 seconden bepalen je toekomst. Of je moet daarna extreem goed kunnen praten. Dat betekent voor de verkoper dus, dat er welgeteld 5 seconden kans is om je product in Music Emotion te krijgen. Maar inmiddels was er een probleem (oftewel: uitdaging). Wat ga je dan zeggen tegen de importeur? Stuur een doos sigaren en dan schrijven we een positief stukkie? Of recht door zee blijven en een levenslang straatverbod riskeren voor het betreden van de Penhold-territoria? Wel, een humanitair uitgangspunt leert dat je je werkgever, de belastinginspecteur en je schoonmoeder een tweede kans kunt geven. In vergelijking met deze drie is een set luidsprekers de minst vervelende. Nou is het onbekend waar Penhold deze set luidsprekers vandaan heeft, maar de kans is groot dat ze in de vorm van ‘static display’ op een showtje hebben gestaan en nog nooit de geneugten hebben ervaren, die de aansluiting op een versterker met zich meebrengt. Luidsprekers zijn naast phono-cartridges de enige hifi-producten die echt in moeten spelen. Na een nachtje blazen, verschenen de ASW’s dan ook in veel betere vorm tijdens het ochtend-appèl. Daarmee is de urgentie van die doos sigaren even geweken. Maar, het leert in ieder geval dat de rendements-aanduiding van luidsprekers niet altijd het enige criterium is dat bepaalt welke versterker goed matched. 


EDITORS' CHOICE