Recensie: Bro’s Before Ho’s (blu-ray)

Jan Luijsterburg | 29 mei 2014

Een moedig besluit was dat, om een punt te zetten achter het succesvolle New Kids. Regisseurs Steffen Haars en Flip van der Kuil maakten na de groteske slapstick met knipogen naar gewelddadige filmgenres een romantische komedie. Een verrassende keus, maar de masculiene basis van hun eerdere geesteskinderen is nog goed herkenbaar. Net als een fors deel van de cast.

Max (Tim Haars) werkt in een videotheek, waar hij boven woont. Niet een branche waar het nog erg bruist, maar Max is niet ambitieus. Gratis de hele dag films kijken, en dan maar hopen dat er niemand langs komt, is zijn motto. Jongeren komen hem filmtips vragen, waarop ze hem uitlachen: weten ze tenminste wat ze moeten gaan downloaden. Hij heeft een goede band met zijn geadopteerde broer Jules (de als acteur debuterend cabaretier Daniel Arends), assistent filiaalhouder bij een supermarkt. ‘Duo Penotti’, noemen ze zich.

Dat ze zich gedragen zich als twee overjarige pubers komt vast door hun jeugd, die op hilarische wijze ultrakort behandeld wordt. Begin nooit een relatie, want alle vrouwen zijn kuthoeren, is de belangrijkste levensles die vader Ton Kas zijn zonen meegeeft. Daar houden ze zich netjes aan: ze beperken zich tot vluchtige scharrels. Tot gehandicaptenverzorgster Anna (Sylvia Hoeks) binnenloopt. Max valt als een blok voor haar, maar is verlegen. Daar heeft Jules niet zo’n last van. De levensles komt onder druk.

Bro’s Before Ho’s heeft een vlot tempo, met virtuoos snelle montage en leuke bijrollen van Henry van Loon en Theo Maassen. Het acteerwerk is soms matig, maar aan hilarische scènes geen gebrek. Wel zijn Max en Jules erg vermoeiende types. De voortdurend opgefokte toon, vol seksistisch rappersjargon en goorlapperij bereikt al snel de irritatiegrens. In die zin is de New Kids achtergrond nog goed herkenbaar.

Niet vervelend bedoeld, maar het allerleukst is eigenlijk nog de aftiteling. Dit begint met een vanaf een paard gezongen ode van de truttige Suzanne (Jennifer Hoffman) aan haar bizarre vriend René (Henry van Loon). Naast de namen van cast en crew zijn knullig nagespeelde klassieke filmscènes te zien, inclusief natuurlijk 'nobody fucks with Maaskantje’.

Belangrijkste extra’s zijn een lekker informele making of, waarin vooral van Loon enorm melig op dreef is, en een uitgebreide reeks ‘bloopers en outtakes’.

Nederland, 2013
Speelduur: 88 minuten