Recensie: Philip Glass – Glassworks (LP)

Eric de Boer | 31 mei 2014

Philip Glass staat voor velen hoogstwaarschijnlijk synoniem aan minimalistische neo-klassieke klanken. Echt minimalisme, dat voor de gemiddelde muziekliefhebber een drempel vormt. De componist is echter ook verantwoordelijk geweest voor veel opera’s, filmmuziek en unieke samenwerkingen. In 1982 kwam Glassworks uit, dat een verrassend toegankelijk en fris album bleek te zijn. Music On Vinyl brengt dit album nu opnieuw uit onder hun Classical label.

Met Glassworks wilde Philip Glass zijn muziek bewust toegankelijker maken, om zo een groter publiek te kunnen aanspreken. De muziek bestaat uit zes delen, die ook onafhankelijk van elkaar kunnen worden beluisterd. Hoewel Glass de muziek schreef voor de studio, vonden delen van dit werk hun weg naar het podium, waar Philip Glass met zijn ensemble de muziek ook live veel vertolkte.

Het resultaat van de wens om van Glassworks een toegankelijk stuk te maken, komt op vrijwel alle zes delen goed tot uiting. Natuurlijk is de minimalistische signatuur overduidelijk aanwezig op Glassworks, de strakke opbouw die Glass benut in combinatie met een sterk repetitief karakter hoort nu eenmaal bij z’n composities. Maar de muziek is toch afwisselend genoeg, met enkel een piano voor de innemende track Opening en een licht herhalend karakter op het afsluitende Closing. Tot aan een voller en meer chaotisch samenspel van diverse instrumenten zoals hoorns, saxofoon en zelfs een synthesizer.

Natuurlijk ontbreken de violen ook niet, zo blijkt op één van de meesterwerken van Glassworks. Façades is innemend, betoverend schoon en feitelijk eenvoudig van opbouw. Terwijl Islands min of meer dezelfde instrumentale bezetting geniet, maar juist enorm aan spanning weet op te bouwen. De tracks Floe en Rubric zijn tevens goed van opbouw, maar klinken een stuk chaotischer en derhalve minder toegankelijk. Wat voor Floe goed uitpakt is het bombastische hoogtepunt, terwijl Rubric min of meer ten onder gaat aan de chaos die door de componist wordt gecreëerd. Het enige minpunt aan een album dat verder vloeit als kristalhelder water in een ruw berglandschap.

Glassworks klinkt op deze herpersing fraai, redelijk transparant en eveneens vrij dynamisch. Hoewel ik vermoed dat men in 1982 wat meer aandacht had kunnen besteden aan de natuurlijke klank van sommige instrumenten. De wat ingetogen klank van bijvoorbeeld piano of de klarinetten zijn hier een voorbeeld van. Toch is Glassworks over het geheel beschouwd een fraaie analoge aanwinst voor wie nog niet bekend is met de werken van Philip Glass. Wie dat wel is, zal aan deze LP eveneens veel plezier kunnen beleven. Aanbevolen.

Muziek: 8
Klank: 7 ½
Kwaliteit persing: 8 ½