NIEUWS

Recensie: Silmus – Shelter (CD)

Eric de Boer | 03 juni 2014

Het inmiddels bekende Nederlandse muzieklabel Volkoren heeft meer te bieden dan genres als singer-songwriter en indie. Ook ambient komt op dit label goed tot z’n recht, zo blijkt uit de tweede plaat van Silmus. Shelter is een ultieme onthaastingsplaat, die verrassend sferisch en dromerig klinkt en invloeden herbergt van neo-klassieke en progressieve muziek.

Geestelijk vader van Silmus is de Fries Gert Boersma, die in dit project zijn minimalistische ambient-talent goed kwijt kan. Zoals wel vaker gebruikelijk is op albums van dit label, dat afgelopen jaar haar tiende verjaardag vierde, werd er ook voor Shelter gebruik gemaakt van de knowhow van artiesten en technici die ook op diverse andere producties van Volkoren te horen zijn. Net als op de in 2012 uitgebrachte debuutplaat Ostara was Minco Eggersman (medeoprichter en A&R manager van Volkoren, bekend van o.a. ME en At The Close Of Every Day) gevraagd om Silmus muzikaal te ondersteunen. Het multitalent schreef ook nog twee complete songs voor Shelter. Daarnaast was Minco samen met Jan Borger verantwoordelijk voor de productie en het mixen van Shelter. En voor een schaarse vocale aanvulling maakte Silmus ook gebruik van de stem van Mirjam Feenstra.

Het resultaat van deze samenwerking bestaat uit tien tracks die uitnodigen tot overpeinzen, mediteren of gewoon onbevangen luisteren. Vanaf de opener Deeply Beloved tot de laatste track Follow Me schetst Silmus fraaie soundscapes, sierlijk aangevuld met afwisselend zoete en indringende klanken van (veelal akoestische) gitaar, ukelele, piano, synthesizer en veel effecten. Op drie tracks is de stem van Mirjam hoorbaar, hoewel er van echte zanglijnen geen sprake is. De sporadisch ingezette stem dient een instrumentaal doel, wat best verfrissend werkt.

Liefhebbers van het werk van Philip Glass of Nils Frahm zullen ook veel herkennen in de ambient van Silmus. Op de track You Have Words And I Listen is het neo-klassieke karakter van de piano met zijn sterk repetitieve spellijnen daar een goed voorbeeld van.  Terwijl tracks als Bare en het fraaie Sadness Covers Me meer neigen naar post-rock met een progressieve inslag.  De kracht van Silmus licht echter dieper, in de gecreëerde melancholische sferen die doeltreffend variëren. Na een eerste luisterbeurt is het alsof de tracks nogal op elkaar lijken, maar na nog een paar keer luisteren komt de individuele kracht van elke track naar voren.

Wie door de ogenschijnlijke uniformiteit van de muziek op Shelter heen durft te kijken, komt terecht in een betoverend muzikaal landschap dat door Silmus ten gehore wordt gebracht. De muziek op leent zich voor ontspanning, maar zou het ook goed doen als soundtrack voor een film. De toegevoegde elektronische klanken, de vele instrumenten en niet in de laatste plaats de vrouwelijke vocalen die met spaarzaamheid zijn toegepast zorgen voor een intense luisterreis. Die aangenaam sereen verloopt. Aan de productie van Shelter is hoorbaar veel zorg besteed, wat de luisterervaring enkel maar ten goede komt. Warm aanbevolen!

Muziek: 8
Klank: 8 ½
Label: Volkoren