HI-VISIT010HiFi

Hi-Visit 010 HiFi

Een heel nieuwe audio speciaalzaak met een frisse en moderne uitstraling, maar die door een bekend pand en nog bekendere gezichten hartstikke vertrouwd aanvoelt. Dat is in een notendop het verhaal achter 010 HiFi in - je verwacht het niet - Rotterdam, waar we vandaag te gast zijn.

“Momentje hoor, moet dit nog even vastmaken”, zegt Goos Feenstra wanneer we de winkel aan de Pleinweg in Rotterdam-Zuid binnenlopen. De eigenaar van 010 HiFi is wat aan het stoeien met het rooster van de airconditioning in het plafond, maar krijgt deze niet gesloten. “Het moet er natuurlijk wel netjes uitzien voor de foto’s”, lacht Goos. “Je mot effe dat schuiffie omzetten”, klinkt het plots in onvervalst Rotterdamse tongval. En ja hoor, daar zit het rooster weer op zijn plek. De gouden tip komt van bedrijfsleider Eric Tamerus, toch ook al geen onbekende in audioland. Voor die paar mensen die Goos en Eric niet kennen, eerst even een korte introductie.

Wanneer je vanuit het centrum van Rotterdam richting ‘Zuid’ rijdt, kom je eerst langs de Euromast om vervolgens de Maastunnel in te duiken. Aan het andere eind van die tunnel begint bijna direct de Pleinweg. Een langgerekte winkelstraat in een echte volksbuurt, die bij Rotterdamse audioliefhebbers al tientallen jaren synoniem is aan goede apparatuur. En lekker parkeren met de parkeerschijf, dus geen 50 cent per 10 minuten zoals in het centrum….

Het was eerst Dick Bakker die er 45 jaar geleden zijn Dick Bakker Stereo Architectuur begon. In 2002 nam Goos met Eric die zaak over en opende er een filiaal van HOBO Hifi. Eric blijkt nu, zo’n twaalf jaar later, de enige constante factor in de speciaalzaak op Pleinweg 136 te zijn.

Onlangs gaf HoBo Hifi te kennen aan Goos, eigenaar van het pand, het huurcontract niet te willen verlengen. “Ik dacht wel even: wat nu?” vertelt hij onder het genot van een kop koffie. In 2007 verkocht hij namelijk zijn keten HOBO Hifi aan een grote speler in de markt. “Ik was eerlijk gezegd wel even klaar met het wereldje en ben iets heel anders gaan doen.”

Toch begon het weer te kriebelen bij Goos. “Ik vond het eigenlijk doodzonde om iets anders te doen met dit pand dan een audiozaak. Er zit zoveel historie in dit pand, ik moest er niet aan denken dat daar ineens een ander soort winkel in zou komen. Toen ben ik eens wat gaan rekenen, heb Eric gepolst en besloten deze ‘kans’ te benutten….

Dat alles eigenlijk heel informeel, geen bedrijfsplan. We zijn gewoon begonnen. Ik denk dat er nog genoeg kansen zijn in deze business. We hebben een regiofunctie, hebben een vijvertje met meer dan een miljoen mensen waarin we ons hengeltje mogen uitgooien. Het klinkt wat arrogant, maar als het Eric en mij niet lukt om, samen met de goede parttimers die we hebben, hier een succesvolle winkel van te maken, dan lukt het niemand.”

EDITORS' CHOICE