REVIEW

Berberian Sound Studio (dvd)

Jan Luijsterburg | 17 juli 2014

Dit is een film speciaal voor mensen die eigenlijk meer met geluid hebben dan met film. Het emotionele effect dat filmbeelden kunnen hebben is niet zelden voor een groot deel toe te schrijven aan geluiden. Neem horrorfilms. Berberian Sound Studio gaat over het maken van de geluidsband voor een Italiaanse pulpfilm in de jaren 70, waarvoor ze een Engelse specialist ingehuurd hebben.

Deze brave Gilderoy (Toby Jones) komt in een voor hem volslagen vreemde wereld terecht. Niet alleen moet hij erg wennen aan de Italiaanse omgangsvormen, waar niets rechtstreeks gevraagd mag worden en je voortdurend op allerlei tenen staat waarvan je niet het vermoeden had dat ze er waren, ook het filmgenre is voor hem nieuw.

Een horrorfilm mag je The Equestian Vortex, waarvan we alleen de begintitels te zien krijgen, niet noemen van de ijdele filmmaker Santini. Het is een Santinifilm, een genre op zich. Extreem fout in ieder geval, in alle opzichten. De film gaat over heksenvervolging en zelfs de aanblik van vaginale martelingen met gloeiende staven is bijzonder pijnlijk, als we het gezicht van Gilderoy mogen vertrouwen.

Meloenen en kool zijn ideaal om het geluid van het afhakken van ledematen mee na te bootsen. En gillende vrouwen zijn natuurlijk essentieel. Een hele kunst is het, om dat zodanig op te nemen en met effecten te bewerken dat de kijker maximaal huivert. Wie van vintage analoge geluidsapparatuur houdt komt helemaal aan zijn trekken bij deze film.

Gilderoy is er buitengewoon handig mee in de bedompte werkruimte. Een begaafd ambachtsman, maar gelukkig wordt hij bepaald niet van zijn opdracht. Ver van zijn moeder, met wie hij lieve briefjes uitwisselt, overgeleverd aan een stel rare Italianen die niet van plan lijken hem te gaan betalen.

Aan het eind draait hij volledig door en gaan film en werkelijkheid helemaal met elkaar aan de haal. Tot een climax of bevredigende ontknoping komt het daarbij niet. Regisseur Peter Strickland is er namelijk niet op uit zijn publiek te behagen. Resultaat is een lekker dwarse film en een mooie ode aan de kunst van het geluiden maken.

 

Aanvullende informatie:
VK, 2012Speelduur: 88 minuten
Regie en scenario: Peter Strickland
Productie: Keith Griffiths, Mary Burke
Montage: Chris Dickens
Camera: Nicholas D. Knowland
Muziek: Broadcast
Met: Toby Jones, Cosimo Fusco, Antonio Mancino, Tonia Sotiropoulou, Eugenia Caruso
Beeld: 16:9 anamorf
Geluid: DD 5.1
Uitgave: Remain in Light / de Filmfreak 


EDITORS' CHOICE