‘Coolblue is absoluut op de goede weg’


Redactie HiFi.nl | 14 juni 2011

In een aantal korte interviews vragen we belangrijke spelers in de hifi naar hun ervaringen met Coolblue, online aanbieder van consumentenelektronica, met een duidelijk toenemende focus op de hifi-markt. Eerder publiceerde HiFi.nl al deel één over Yamaha. In deel twee komt Harman Kardon aan het woord. We spraken met key accountmanager Benelux Raymond Prikken. 

Hoe zien jullie online specialisme, zoals Coolblue dat aanbiedt?
“Coolblue positioneert zich als een online specialist door het aanbieden van een breed Harman Kardon & JBL-assortiment. Juist door de receivers en blu-rayspelers met een aparte shop te scheiden van de home cinemasystemen geeft dit de consument de gelegenheid om zich goed te kunnen oriënteren en de specificaties van verschillende merken goed te kunnen vergelijken. Ook de hoge resolutie afbeeldingen zorgen voor de juiste beleving. Coolblue maakt maximaal gebruik van social media. Wij van Harman zijn blij met bijvoorbeeld de review van ons meest succesvolle home cinema-systeem van dit moment, de BDS 300.” 

Wat onderscheidt Coolblue van andere e-tailers?
“Productspecialisme in de breedste zin van het woord; Coolblue zorgt dat de consument en het product gevonden worden via andere wegen dan de prijsvergelijkers. Juist de consument benaderen via forums zoals HiFi.nl, maar ook via Google, is voor Harman zeer belangrijk.” 

Wat vinden jullie van de service van Coolblue?
“De service laat duidelijk zien dat je ook online met vertrouwen kunt kopen, en makkelijk en vertrouwd goederen retour kunt zenden.” 

Hoe vinden jullie dat Coolblue haar kennis overbrengt?
“Technische details weet Coolblue goed over te brengen door makkelijke en begrijpelijke alledaagse taal te gebruiken. Het is leuk om de uitleg en tekst te lezen die Coolblue geeft over onze producten. Als consument lees je er vlot en makkelijk door heen.” 

Wat vinden jullie van het assortiment van Coolblue?
“Het assortiment is vrij breed, het mid/hoge segment is echter nog niet optimaal vertegenwoordigd. De focus als specialist mag op alle prijsbanden. Coolblue is nog maar net gestart met hifi. Ik verwacht dat als ze zich iets hoger positioneert ze nog succesvoller zijn dan sinds de start in deze eerste paar maanden met hun nieuwe shops.” 

Wat vinden jullie van de stap om hifi online te verkopen, en zit Coolblue op de goede weg?
“Online wordt steeds belangrijker, ook voor hifi-producten. Alleen al voor het gemak is online bestellen van hifi-producten een uitkomst. Vandaag besteld = morgen in huis en het niet hoeven tillen van zware dozen is voor iedereen welkom. Waar Coolblue haar specialisme nog verder kan ontwikkelen zijn de stappen daarna. Hifi is en blijft een productgroep waar persoonlijk contact met de consument belangrijk is, met name in het aansluiten van de home cinemaset voor de consument, en het instellen van de receiver samen met de consument. Coolblue is absoluut op de goede weg, maar moet zich goed realiseren dat hifi een andere categorie is dan IT-producten.”

EDITORS' CHOICE