Review: Monitor Audio Radius 270 Next Generation


Jan de Jeu | 09 augustus 2014 | Monitor Audio

Met enige regelmaat hoor ik uit mijn vrienden- en kennissenkring een vraag om advies. Niet zo vreemd natuurlijk wanneer je al jaren audioapparatuur recenseert. Als het om speakers gaat volgt dan vaak de toevoeging; “Ze moeten er wel goed uitzien”. Waarmee meestal bedoeld wordt dat het een strak en modern design moet zijn wat niet te veel lijkt op een traditionele luidspreker. In het verleden bleven er dan nog maar weinig kandidaten over. Maar de laatste jaren zijn er steeds meer fabrikanten die aandacht voor modern design en klankkwaliteit hand in hand laten gaan.  

Een voorbeeld wordt gevormd door de luidsprekers uit de succesvolle Radius HD serie die het Britse Monitor Audio alweer vijf jaar geleden introduceerde. Inderdaad, vijf jaar en dat is in audioland een redelijk lange periode. Hoogste tijd dus voor een vernieuwing van de reeks. Een vernieuwing die niet alleen cosmetisch van karakter is want er wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van nieuwe, verbeterde luidsprekereenheden. Daarnaast zijn de behuizingen slanker, is het aantal modellen uitgebreid en last but not least de weergave nog verder verbeterd. Het gaat in de Next Generation reeks nu in totaal om acht verschillende modellen die te gebruiken zijn voor zowel stereo als surround toepassingen. De benjamin van de reeks is de Radius 45, een kubusvormige satellietluidspreker waarvan de 25 mm hoogeenheid naar achteren straalt voor het creëren van een maximaal surround effect. Hij wordt gevolgd door de Radius 90, een boekenplankluidspreker waarvoor optioneel ook speciale stands geleverd kunnen worden. Nieuw ontwikkeld is de Radius 200 Center middenluidspreker met twee laageenheden en een hoogeenheid in een liggende d’Appolito opstelling. Eveneens nieuw zijn de twee subwoofers; de Radius 380 en 390. De Radius One soundbar bestond al maar deze combinatie van midden, linker en rechter luidspreker in één is vernieuwd, platter en eenvoudiger te plaatsen. Speciaal ontwikkeld als hoofd- of middenluidspreker bij muurmontage bij een grootbeeldscherm is er dan nog de Radius 225 LCR. Wie tijdens het lezen meegeteld heeft weet dat er in deze opsomming nog één luidsprekertype ontbreekt en dat is de Radius 270 vloerstaande luidspreker welke volgens de importeur speciaal bedoeld is voor de meest kritische muziekweergave. Niet zo verwonderlijk dus dat ik dit type uitgekozen heb om in mijn luisterruimtes nader aan de tand te voelen.

Radius 270
Net als de overige modellen uit de Radius serie is de 900 euro per paar kostende Radius 270 leverbaar in de uitvoeringen Walnut Real Wood Veneer, Piano Black Lacquer en Piano White Lacquer. De witte pianolak uitvoering die Nick Spier van Monitor Audio Nederland bij mij in de hal zet hebben tot voor kort gespeeld in de luisterruimte van Nick en ze zijn dus volledig ingespeeld. Ik krijg bovendien ruimschoots tijd toebedeeld om ze te beluisteren want hun plaats bij hem thuis wordt nu ingenomen door twee vloerstaanders uit de duurdere Silver serie, die eveneens door Monitor Audio recent vernieuwd is. Een eerste blik op de twee witte zuiltjes leert dat de afwerking superbe is. Een sieraad voor iedere woning. Mede door hun tot 125 mm afgenomen breedte lijken de, zonder de meegeleverde spikes, 1000 mm hoge en 140 mm diepe vloerstaanders fysiek minder aanwezig dan hun voorgangers. Net als bij de eerste serie het geval was, lijkt het alsof aan de voorkant vier luidsprekerunits te zien zijn. Alleen de bovenste drie zijn daadwerkelijk muziek weergevers. De onderste is een baspoort die alleen optisch gelijk is aan die van de bovenste, waarachter de tweeter zich bevindt. Door de afdekking heen is goed te zien dat de keramisch gecoate 25 mm tweeter van aluminium/magnesium legering, de Gold Dome C-CAM®, goud geanodiseerd is. Een optisch fraai detail is de zilverkleurige ring die de units omringd. Onder de tweeter bevinden zich de twee 100 mm bas/midden conussen van het type C-CAM®. Draaien we de speaker om dan zien we aan de achterkant het bewijs dat het hier gaat om een luidspreker met drie units. De drie zwarte rondjes geven de punten aan waar de units bevestigd zijn. Gevolg van deze vorm van bevestiging is dat de units ontkoppeld zijn van de baffle met alle klankmatige voordelen van dien. Onderaan de achterkant bevindt zich de tweede baspoort, ditmaal niet afgedekt. Daaronder, op de rand van de voet, de aansluitingen voor luidsprekerkabels waar ik de WBT bananen van de door mij gebruikte Siltech Classic luidsprekerkabel in steek.  

Luisteren
Hoewel ik weet dat mijn grote luisterruimte een maatje te groot is voor deze zuiltjes, laat ik me toch verleiden om de twee beauty’s naar mijn luisterzolder te brengen. Voor het gewicht, met 10.2 kilo per stuk, hoef ik het niet te laten. Bovendien, ik houd van de rust en de akoestiek van mijn luisterruimte. Dus ook al weet ik van te voren dat de speakers in die ruimte niet optimaal zullen presteren, het zal me wel een indicatie geven van de klankkwaliteit van beiden. Wanneer de ASR Emitter I eenmaal opgewarmd is, kan de luistersessie een aanvang nemen. Gemak dient de mens, dus ik gebruik de NAD M50, M51, M52 combinatie als bron, met bekabeling van Supra als onderlinge verbindingen. Op zoek naar een zangeres vliegen de namen van uitvoerenden op mijn iPad voorbij. Bij Mari Boine maak ik een stop. Kari Bremnes is onder Nederlandse audiofielen ongetwijfeld de bekendste Noorse zangeres. Maar wanneer je eenmaal kennis hebt genomen van Mari Boine dan zakt Kari steeds verder naar de achtergrond. Mari Boine is puur en authentiek. In haar songs klinkt het geluid door van haar volk, de Sami. Het is moeilijk om een favoriet album te noemen maar voor mij is dat denk ik toch Idjagiedas uit 2006. Opener ‘Vuoi Vuoi Mu’ is meteen een sterk nummer. De Monitor Audio Radius 270 Next Generation luidsprekers laten bij het afspelen van deze song meteen hun sterke kanten horen. Natuurlijk hoor ik ook de beperkingen. Maar dat hangt ten dele samen met het bereik dat voor deze speakers loopt van 48 Hz tot 35 kHz.

Aan de bovenkant mooi veel head-room, maar aan de onderkant een gemis aan betekenisvol laag. Het heeft ook te maken met het feit dat de luisterruimte te groot is en de luidsprekers te vrij in te ruimte staan. In mijn woonkamer zal dat beeld ongetwijfeld te goede veranderen. Wat in positieve zin in deze ruimte naar voren komt zijn een aantal sterke punten van deze luidsprekers. Allereerst is daar de, samenhangend met de geringe baffle breedte, prachtige losheid en openheid van het geluid. Alle pluspunten van een goede monitor luidspreker worden ook door deze kleine zuil ten toon gespreid. Daarnaast is er de, met de losheid samenhangende, soepelheid van het geluid. Het maakt de vrouwenstem zoveel echter dan in deze prijsklasse in veel weergevers van de concurrentie het geval is. Verder is opvallend hoe schoon, hoe zuiver, hoe zonder rafeltjes, het hoog is. Om in deze luisterruimte optimaal te kunnen functioneren, zal de luidsprekerset uitgebreid moeten worden met een subwoofer zoals de Monitor Audio Radius 380, of beter nog 390. Maar naar verwachting zal de 270 voornamelijk ingezet worden in kleinere ruimtes, zoals in mijn woonkamer, die vooral in de breedte een veel bescheidener formaat heeft dan mijn luisterruimte. Die woonkamer heeft achter de audioset een erker. Een klankmatig mooi bijkomend voordeel. Maar ook met dat voordeel kan een luidspreker slecht presteren. Laten we dus maar eens kijken hoe deze kleine Monitor Audio’s hier klinken. En dat blijkt heel goed te zijn. Via een gemodificeerde Squeezebox Touch in combinatie met mijn netwerk heb ik toegang tot dezelfde NAD bron als in mijn grote luisterruimte, ditmaal gebruik makend van North Star Design DA converters en een Unison Research P70 geïntegreerde buizenversterker, onderling aaneengeknoopt door Siltech Classic bekabeling. In deze ruimte voelt de 270 vloerstaander zich echt thuis. Niet zo verwonderlijk, met veel minder afstand tot zowel zij- als achterwand, waardoor vooral het laag aan kracht wint. 

Looks & Sound
Monitor Audio ken ik als een luidsprekerfabrikant die op het hoogste niveau uiterst aantrekkelijke luidsprekers ontwerpt en fabriceert. Persoonlijk vind ik het knap dat dit high-end merk ook in haar betaalbare luidsprekers klankmatig een dusdanig hoog niveau weet te creëren dat een groot deel van de beleving die haar ultieme luidsprekers produceren ook op dit lagere niveau gehandhaafd blijft. Tijdens mijn luistersessies heb ik echt genoten, ook van muzieksoorten die ik in de recensie niet bij name genoemd heb. Het is voor mij dan ook onmogelijk om echte kritiek te formuleren. De enige beperking van deze luidspreker ligt in zijn formaat dat hem in sommige ruimtes en bij sommige muzieksoorten parten speelt. Maar dat is iets wat je hem niet kwalijk kunt of mag nemen en waarvoor bijvoorbeeld een uitstekende oplossing bestaat in de vorm van de toevoeging van een Monitor Audio subwoofer. 

Prijs
Monitor Audio Radius 270 Next Generation: € 900,- per paar
Monitor Audio Nederland
tel: +31 (0)35-6295491
e-mail: info@monitoraudionederland.nl
www.monitoraudionederland.nl

EDITORS' CHOICE

  • Review
    Review Elac EA101EQ-G `Elements` versterker
    Review
    lees meer »
  • Achtergrond
    Hifi op budget - tot 50.000 euro
    Achtergrond
    lees meer »
  • Review
    Review: Pro-Ject Pre Box S2 - compacte klasse
    Review
    lees meer »