TIP

Achtergrond: Hifiproducten via crowdfunding


Rebecca Seunis | 15 augustus 2014

Je hebt het hier wellicht al vaker voorbij zien komen: (audio)producten of gadgets die zijn geïntroduceerd via crowdfundingwebsites als Kickstarter of Indiegogo. Stel, je wil zelf zo'n product sponsoren of introduceren, hoe werkt dat dan? En hoe scoor je vervolgens dat ene hifi-product met hoge korting?

Waarom crowdsourcing?
Normaal gesproken heeft een ontwikkelaar, ontwerper of fabrikant (heel veel) geld nodig om investeerders te vinden en een product daadwerkelijk op de markt te brengen. Via crowdsourcing doen uitvinders een direct beroep op het publiek voor dat geld. Zo weten ze ook meteen of het idee of product aanslaat, en of er markt voor is. Het idee is heel simpel: spreekt een product je aan, dan kun je een donatie doen. Wat jij hier aan hebt? Nou, je kunt onder andere hifiproducten scoren tegen een fijne prijs!

Zelf meedoen
Eigenlijk kan iedereen een idee of product op een crowdfundingwebsite zetten. Je hoeft alleen aan de eisen van het platform te voldoen. Kickstarter is bijvoorbeeld (vooralsnog) alleen beschikbaar voor ontwikkelaars uit Amerika, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Nieuw-Zeeland én Nederland. De eisen voor Nederlanders? Je moet minimaal 18 jaar oud zijn, het project moet op je naam staan of op je KvK-nummer, je moet een paspoort en een Nederlands adres hebben, en in het bezit zijn van een creditcard of pinpas. Dat is alles.

En dan?
De ideeën die op de sites gepresenteerd worden, zijn ontzettend uiteenlopend. Van iemand die een cd met christelijke liedjes wil maken tot een groepje jonge meisjes dat geld wil om te kunnen dansen in Ierland. Ook worden er ideeën voor films gepresenteerd, of de meest kunstzinnige gadgets. Dat mag allemaal. De een komt met een prototype, de ander alleen met een plan. Vervolgens stelt de aanvrager een bedrag als doel. De een wil 750 dollar voor het ontwikkelen van een applicatie, de ander heeft een ton nodig voor het maken van een robot. Gelukkig voor ons worden er ook behoorlijk veel audioproducten gelanceerd via de sites. Denk bijvoorbeeld aan de PS Audio Sprout

Backer worden
Iedereen over de hele wereld kan door de nieuwe ideeën scrollen en een project naar keuze steunen. Bij Kickstarter heet dat bijvoorbeeld ‘backen’ of ‘pledgen’, bij indieGogo ‘contribute’. Wanneer je een project steunt, doe je een soort investering, maar je wordt geen aandeelhouder zoals sommigen denken. Uiteraard krijg je er wel iets voor terug. Vanaf een kleine bijdrage, zeg vijf dollar, krijg je bijvoorbeeld updates in je mailbox, bij twintig dollar een t-shirt en bij een hoger bedrag kun je hoge korting op het daadwerkelijke product krijgen. Zo kun je een (audio)product veel goedkoper bemachtigen dan wanneer je wacht tot het daadwerkelijk op de markt is. Denk bijvoorbeeld aan de PonoPlayer van Neil Young of de nieuwste Bluetooth speaker van Peachtree. Die laatste was te ‘steunen’ voor 300 dollar. Dat is veertig procent goedkoper dan de uiteindelijke verkoopprijs van het product.

Verdienmodel
De bekendste crowdfundingsite Kickstarter verdient geld door een deel van de donaties in te houden. Dat gaat meestal om drie tot vijf procent van de totale inkomsten. Projecten die niet genoeg donateurs weten te werven, hoeven niets af te dragen. Of je nou inventief bent of niet, of je nu geld wilt uitgeven of niet. Scroll eens op je gemak door die sites en wie weet loop je tegen je favoriete nieuwe (hifi)product aan!

Zie ook de eerste items die we schreven over 'AV-crowdfunding', zoals de Homey domotica-gadget, een Peachtree Audio Bluetooth speaker, de PS Audio Sprout en een uniek speakersysteem van Ferguson Hill.

EDITORS' CHOICE