REVIEWSamsung

Review: Samsung W350 avontuurlijke camcorder

'De Alpe d’Huez met de fiets bedwingen? Hiken in de Grand Canyon? Snorkelen in de wateren van Curaçao? Deze zomer leg je al jouw mooie avonturen vast met de stof-, water-, en schokbestendige Samsung W350 camcorder.’ Toen ik dit las kwam de volgende gedachte voorbij: dan moet het apparaatje een vakantie met de familie naar het Gardameer in Italië ook wel overleven…

Uit de inleiding zou je kunnen opmaken dat de Samsung W350 niet geheel bedoeld is voor mijn doelgroep (‘jong’ gezin met twee kinderen), maar dan heb je het verkeerd. Het klinkt allemaal heel ruig, maar het voordeel in de camera zit hem in het feit dat hij tot vijf meter onder water kan, waarbij je bovendien niet bang hoeft te zijn dat je de camera verliest – hij blijft namelijk drijven. Verder is hij zand- en stofwerend en is een val van een paar meter geen probleem. Eigenlijk ideaal voor een vakantie met kinderen, in de buurt van water en voorzien van veel zand en stof.

Uitrusting
De W350 ziet eruit als een ‘grote’ mobiele telefoon en weegt een schamele 140 gram. Je kunt er videobeelden mee schieten in Full HD (1920x1080 25p) en foto’s nemen in 5 MP. Hij is voorzien van een CMOS sensor, heeft een maximaal diafragma van F2.2 en beschikt over een 2.3” LCD schermpje.

Bij zo’n hippe camera hoort uiteraard een aantal accessoires, zoals een bevestigingsgordel voor om je middel of om je arm waardoor je de grootst mogelijke bewegingsvrijheid behoudt. De W350 zorgt daarnaast zelf voor beeldstabilisatie en bevat extra functies zoals de Aqua Mode, waarmee je ook onder water videobeelden kunt maken.

Tot slot kun je de geschoten content direct online delen door de camcorder te koppelen aan een computer via de USB-verbinding. Met de One Touch plaats je vervolgens met één druk op de knop het geselecteerde filmpje op YouTube of Facebook.

Praktijk
Voordat ik met de W350 aan de slag kon, was het zaak een micro SDHC opslagschijfje aan te schaffen aangezien deze niet wordt meegeleverd. Ik koos voor een Sandisk 16 GB exemplaar hetgeen betekende dat ik ruim twee uur in Full HD kon filmen en eveneens nog een flink aantal foto’s kon schieten. Ik heb de camera onder andere naast de gangbare plekken waar je filmt (dorpje, natuur, bij de tent, et cetera) ook op het strand, in het meer, bij het zwembad en ín het zwembad gebruikt en kan niet anders zeggen dan dat de W350 prima op zijn taak was toegerust. Hij blijft inderdaad drijven, is water- en stofwerend en blijft heel als je hem ‘per ongeluk’ uit je handen laat glippen.

Je dient wel op te letten bij het filmen dat je niet te snel beweegt, want dan worden de beelden wat schokkerig, en bij het schieten van de foto’s duurt het even voordat hij scherp is gesteld.

Achteraf heb ik de beelden wat bijgeknipt op de computer met een bijgeleverd programmaatje genaamd Intelli Studio. Stel je daar niet teveel bij voor, maar het voldoet voor een ruwe bewerking. Bij de onderwaterbeelden heb ik de Aqua Mode (aangegeven met een duikbrilletje) gebruikt. Deze modus zorgt ervoor dat deze content net wat extra wordt uitgelicht waardoor het goed te volgen is. Het geluid daarentegen loopt zoals te begrijpen ‘vol’ en kraakt van het water. Ik heb de beelden zowel afgespeeld op de computer als via een LCD televisie en het ziet er in beide gevallen prima uit.

De Samsung W350 is een erg leuke gadget waarmee je voornamelijk snel en onder ‘barre’ omstandigheden leuke Full HD filmpjes schiet. Je moet hem niet zien als de vervanger van de ‘reguliere’ camcorder, maar meer als aanvulling. Zoals gezegd kan de camera tot vijf meter onder water – zover heb ik hem niet geprobeerd, maar twee meter is in ieder geval geen probleem. Hij kan tegen een stootje en is dus stofwerend. De geschoten beelden, zowel boven- als onderwater, zien er uitstekend uit. Ik vond hem als fototoestel minder geschikt omdat het scherpstellen iets te veel tijd in beslag neemt. Hiermee kan het ‘fotomoment’ inmiddels voorbij zijn. Op de kwaliteit van de foto’s is verder niets aan te merken. Zoals u ziet is hij niet alleen heel geschikt voor de avonturier, maar ook prima voor familievakanties met kinderen, wat voor velen op zich al avontuurlijk genoeg is…

Samsung W350:  € 179,-
Website Samsung