ARTIKEL

Project - The New Face of Vinyl


Redactie HiFi.nl | 24 juli 2011

In onze vintage rubriek was er eerder al aandacht voor het Vinyl archief. Nu blijkt dat niet de enige locatie te zijn waar vinyl nog leeft. Ook in de Verenigde Staten is er voldoende aandacht voor deze liefhebberij. Ben Meadors en Owen McCaggerty, twee studenten in Cleveland, hebben er zelfs een speciaal project voor opgezet: The New Face of Vinyl: Youth’s Digital Devolution. Deze week hebben de mannen hun doel behaald - het inzamelen van 6500 dollar voor eind juli - zodat het project volledige doorgang kan vinden.

Ben is een freelance fotograaf uit Indianapolis, die naast zijn studie werkzaam is in de regio Cleveland (Ohio). Hij richt zich voornamelijk op kunst(fotografie). Owen studeert ondernemerschap en management, en heeft als freelance (muziek)schrijver diverse essays geschreven over vinyl en de cultuur achter deze hobby. Beiden zijn fervent verzamelaars van platen, wat uiteindelijk tot hun ambitieuze project geleid heeft. In het onderstaande filmpje vertellen ze er meer over.

Ben en Owen zijn namelijk van mening dat we momenteel, de waarschijnlijk grootste format revolutie sinds de uitvinding van de CD ten spijt, een enorme renaissance beleven waar het vinylplaten betreft. Ondanks de enorme keuze in makkelijke, snelle en goedkope weergave van muziek is er in ieder geval in de Verenigde Staten, zo stellen zij, een enorme rush op alles dat nieuw en oud op vinyl wordt uitgebracht. Voornamelijk tieners en jong volwassenen zijn debet aan deze ‘revolutie’ van de analoge muziekervaring die vinyl biedt; niet sinds de jaren ’70 is er zoveel aandacht voor het format.

Het waarom achter deze opleving is echter een raadsel. Zijn jongeren in de ban geraakt van de fysieke beleving van vinyl? Of van de kwaliteitsverschillen op de analoge dragers? En is het een tijdelijke trend, of toch iets blijvends? Dat is precies wat de beide heren uit willen zoeken: waar komt deze ‘black wax revolution’ nou eigenlijk vandaan?

Om die reden hebben ze een project opgericht dat The New Face of Vinyl heet. Ben en Owen staan op het punt een reis door de Verenigde Staten te maken, waarbij ze onder meer de steden Portland, San Fransisco, Chicago, New York City en thuisstad Cleveland aan willen doen. Het doel in deze Amerikaanse metropolen is het fotograferen en interviewen van jonge platenverzameleraars, eigenaren van platenzaken en wellicht toevallige passanten die een interesse hebben in het luisteren naar en/of verzamelen van vinyl. Bij thuiskomst willen Ben en Owen de verslaggeving en ervaringen in een fotoboek bundelen, om deze laatste trend met verhalen en fotomateriaal in kaart te kunnen brengen.

De enige maar: ze hebben in totaal 6.500 dollar nodig om deze journalistiek verantwoorde reis te kunnen maken. Dat geld wordt voornamelijk besteed aan kosten voor reis en verblijf en de eerste kosten voor de drukkerij. Donateurs die meer dan 165 dollar kunnen missen, zijn bovendien verzekerd van een gesigneerd boek uit de eerste oplage.

Het ultieme doel van The New Face of Vinyl is de recente revival in woord en beeld naar de voorgrond te halen, om iedere geïnteresseerde een beeld te geven van de huidige culturele golf op muziekgebied die zij zeggen waar te nemen. Het resultaat kan zomaar een werk worden dat voor muziekliefhebbers wereldwijd een document wordt om naar uit te kijken.

De deadline voor het 6.500 dollar-doel is zondag 31 juli aanstaande. Op het moment van schrijven staat de teller net boven de vierduizend dollar, waardoor Ben en Owen in de ruime maand dat het project online staat al ruim zestig procent van het bedrag binnen hebben. Dat betekent dat een deel van de reis sowieso gemaakt kan worden, waardoor ze alvast in Cleveland begonnen zijn. Specifieker: Gotta Groove Records in hartje Cleveland wordt de eerste platenzaak die in de verslaggeving wordt opgenomen.

Gotta Groove fabrieksvloer, Cleveland (foto: Ben Meadows)

Voor meer informatie, of uiteraard om het project met een donatie te steunen, kun je terecht op hun website. Ze vertellen er bovendien nog iets meer over het ‘waarom’, en geven inzicht in de specifieke keuze voor de steden op hun route.

EDITORS' CHOICE