NIEUWS

ElectroStyling maakt Smart Living bereikbaar


Sean Schuurman van Rouwendal | 28 augustus 2014

Steeds slimmere technieken schieten de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond. Consumenten worden bedolven onder elektronische apparaten met nieuwe mogelijkheden voor steeds meer verschillende toepassingen. Het gevolg is dat het voor de consument lastiger wordt om bij te houden welke mogelijkheden al deze nieuwe technieken bieden. Nog belangrijker, vaak weten ze niet wat al deze slimme technieken specifiek voor hen kunnen betekenen. Desondanks zien we dat consumenten steeds meer slimme apparaten aanschaffen, ze hebben dan ook bijna geen andere keuze.


Analisten voorspellen dat een gemiddelde consument in 2020 over ten minste zes apparaten beschikt die continu verbonden moeten zijn met het internet. Een gemiddeld gezin heeft dan zoÕn 25 apparaten in huis met een internetconnectie via het thuisnetwerk. Al deze apparaten verbruiken daarbij steeds meer data. Hier is de infrastructuur in een gemiddeld huis niet klaar voor. Verreweg de meeste bestaande (en veel nieuw gebouwde) huizen beschikken over een ouderwetse infrastructuur. Dat betekent dat de infrastructuur (bekabeling, routers, switches, etc.) niet is ingericht op het technologiegebruik van de moderne consument en zeker niet klaar is voor de toekomst. Het wordt steeds belangrijker om te zorgen dat er tijdens het (ver)bouwen van een huis, of voor de verhuizing, de juiste voorzieningen worden getroffen. Als het Smart Living-adviesbureau noemt ElectroStyling dit Smart Ready.


ÒHet ontbreken van het juiste adviesÓ
Door de crisis komt de aandacht voor de consument in veel elektronicawinkels onder druk te staan. De tijd en kennis voor verdieping in de specifieke situatie van de klant ontbreekt steeds vaker. Bovendien ori‘nteren veel consumenten zich meer en meer online. Daar lopen ze echter al snel tegen een bekend probleem aan: het internet kan alleen geven wat je zoekt. Maar, als je niet weet wat je zoekt, biedt het internet geen antwoord. De beschikbaarheid en vindbaarheid van betrouwbare en onafhankelijke informatie op het gebied van Smart Living schieten te kort. Het is vaak onduidelijk waarop producten nu wezenlijk van elkaar verschillen, anders dan het prijskaartje. Dit leidt er toe dat consumenten niet altijd het, voor hen, beste product kiezen.


Maar ook voor die consument die naar zijn of haar eigen idee wel een helder beeld heeft van de technologische mogelijkheden Žn de eigen wensen en eisen, dringt zich een probleem op. Want de vertaling van die mogelijkheden en eigen idee‘n naar de juiste voorbereidingen tijdens de (ver)bouw van een huis, is de volgende uitdaging. Immers, al die technologie is bedoeld om het leven makkelijker te maken en dat kan alleen als ze het interieur niet domineert maar aanvult. Om in het nieuwe (t)huis op een prettige manier gebruik te kunnen maken van alle nieuwe technische mogelijkheden is een goede voorbereiding zeer belangrijk. En daarmee is een goed, duidelijk en concreet advies vooraf van essentieel belang. Veel winkeliers zijn echter (te) laat aangehaakt en staan op achterstand bij het geven van adviezen in de bouw en verbouw. Installateurs hebben te weinig kennis van ICT en interieurstyling, en zij die het wel hebben zijn te duur voor de gemiddelde consument. Voorbereiden voorkomt onverwachte kosten achteraf, levert direct meer plezier en biedt een betere waardevastheid van de woning in de toekomst.

EDITORS' CHOICE