ARTIKEL

Record Industry gaat voor kwaliteit

Vinylfreaks zullen zich bij een bezoek aan Record Industry in Haarlem zo ongeveer voelen als Sjakie in de chocoladefabriek. Alles in dit pand ademt vinyl. Stapels kartonnen platenhoezen wachtend op inhoud tegen de muur. Aan de wanden exemplaren van lp’s die hier van de persen rolden. En niet te vergeten de persen zelf, die onafgebroken vinyl produceren. Directeur Ton Vermeulen (47) en Rinus Hooning (54), hoofd audio en kwaliteitscontrole, vertellen over hun werk en hun passie voor vinyl.

Record Industry zit in hetzelfde pand als waar Sony jarenlang zijn langspeelplaten produceerde en is de enige perserij in Nederland. "In juni ’98, twee maanden nadat Sony gestopt was met persen, begonnen wij hier Record Industry”, vertelt Ton. Over het waarom van de overname hoeft hij niet lang na te denken. “Mijn toenmalige zakenpartner Marcel Notdurft en ik hadden voldoende kennis en ervaring in de muziekwereld en we hadden cijfers van Sony gezien over de markt op dat moment. We hadden er een goed gevoel over en zagen er wel brood in.” De eerste jaren waren volgens Ton ‘booming’. “In 2001 persten we hier bijna zeven miljoen platen. Maar een jaar of vier geleden zakte de markt in. Dat kwam vooral door de teruglopende vraag naar dansmuziek op vinyl, het genre dat in de eerste jaren nog volop op plaat verscheen. Gelukkig kwam er een paar jaar geleden een kentering. Er kwam weer meer vraag naar pop, rock en jazz op lp. Dit jaar zitten we op een groei van 15 procent ten opzichte van 2010.”


Foto: Masters die op Record Industry liggen te wachten - ©Leon Weterings

Op zoek naar reserveonderdelen
Door die comeback van de laatste jaren mag vinyl eigenlijk geen vintage meer genoemd worden. De persen die in het pand van Record Industry staan, zijn dat wel. Rinus: “Die worden niet meer gemaakt. Het is dus een kwestie van goed onderhouden en waar mogelijk reserveonderdelen op de kop zien te tikken.” Om te illustreren dat dat lukt, wijst Rinus in de werkplaats op drie machines die hij pas geleden kocht. “Die strippen onze technische mensen en halen al het bruikbare eraf. We zijn altijd goed geweest in het bedenken van creatieve oplossingen.” Rinus lacht. “Ook al zijn dat soms noodoplossingen.”


Foto: 180 Grams pers bij Record Industry - ©Leon Weterings

Voordelen van vinyl
Ton en Rinus steken hun liefde voor de langspeelplaat niet onder stoelen of banken. Niet dat zij nooit een cd draaien of kopen of een mp3-tje luisteren, maar ze benadrukken vooral de voordelen die vinyl heeft ten opzichte van andere geluidsdragers. Ton wijst naar de verschillende hoezen die in het pand in Haarlem aan de muur hangen of in kasten staan. Juweeltjes van onder meer The Beatles, Pink Floyd maar ook Nederlandse acts als Ellen ten Damme en Spinvis. “Een mooi ontwerp komt toch het beste uit op dit formaat en niet op zo’n klein cd-boekje? En ik denk ook dat muziek op vinyl het beste past bij wat een menselijk oor wil horen. En vergeet ook niet dat het formaat van een cd veel handiger was voor muziekwinkels. Ze konden er veel meer van kwijt in de bakken. De industrie speelde daarop in door geen lp’s meer te leveren. Dat is de laatste jaren gelukkig aan het veranderen. Vinyl is steeds vaker weer in de platenzaak te vinden.”

Voordat de muziek op plaat belandt, is er behoorlijk aan gesleuteld. In dat proces speelt Rinus een grote rol. “Ik analyseer de muziek en probeer een idee te vormen hoe het op vinyl moet klinken. Ik heb een goed getraind gehoor, de basis van alles. We corrigeren waar nodig de balans tussen de tracks onderling en kijken onder meer naar de hoog-laag verhouding. Als ik het goed genoeg vind klinken, gaat het naar de snijkamer.”


Foto: de controlekamer van Record Industry - ©Leon Weterings

Hoogwaardig van kwaliteit
Trots laat Rinus in een van de controlekamers horen waar hij op dat moment mee bezig is: opnames van de groep Spin. “Dat is een band waar Jan en Hans Hollestelle in zaten. Het grappige is dat ik in 1975 ook zelf de snijding heb gemaakt. Het is al even geleden, maar ik herinner me nog elk detail.” Rinus laat wat stukken horen die hij bewerkt heeft met Magix Samplitude. Niet alleen Spin krijgt volop aandacht. Dat gebeurt met elk product dat bij Record Industry binnenkomt. Rinus: “Of het nu een onbekend Nederlands bandje is of een remaster van Santana III. Wat naar de snijkamer gaat moet hoogwaardig van kwaliteit zijn. En het moet aansluiten bij wat mensen willen horen in de muziek. Liefhebbers van dance hebben voorkeur voor een andere klankkleur dan die van rock of pop. Ook daar houden we rekening mee.”

EDITORS' CHOICE