"/>
 

NIEUWS

Smart touchscreens van kiosk en slim schoolbord tot gebarenscherm


Ulco Schuurmans | 04 oktober 2014

Touchscreens zijn al heel gewoon bij computers, games en consoles voor het besturen van het smart home. De techniek, en daarmee ook de gebruiksmogelijkheden, gaan echter steeds verder. Bijvoorbeeld bij het selecteren van producten uit een frisdrankenautomaat of boeken en tijdschriften via een kiosk met omslaande pagina's. Bij het onderwijs en presentaties worden groot formaat smart whiteboards betaalbaar. En het nieuwste smart home "huwelijk" is dat tussen de gebaren van Kinect-technologie en touchscreenpanels.


Touchscreens duiken in tal van besturings-toepassingen op. De bedieningsfuncties van computers, het smart home en andere elektronica voor het grijpen hebben geeft intu•tief contact. Of het nu om bedienen van software, een game, het opzoeken via een browser of het instellen van apparatuur in het slimme huis gaat: het touchscreen verlaagt de drempel en verhoogt de ergonomische kracht bij de desbetreffende besturingsfuncties.
Het klassieke aanraakscherm maakt momenteel een aantal belangrijke technologische en gebruiks-ontwikkelingen door. Steeds groter doet het goed bij het onderwijs en presentaties. Je kunt daarop met allerlei voorwerpen zoals pennen, vingers, handen, aanwijsstokken etc. werken. Het combineren met gebaren (gestures) wordt toegepast bij de touchpanels van notebooks, games (Microsoft Kinetic) en tafels. Er zijn ook al touchscreenramen. En de kiosk met touchscreen en paginaomslag komt tot wasdom. Leidende merken bij slimme touchscreens zijn momenteel Samsung, Liyama, Philips, Sharp en Toshiba. Bij Apple wordt een tv met smart touch-screen en/of remote control verwacht.

Kiosk en automaat
Iedereen kent wel de horeca- of stationsautomaat met daarin blikjes of flesjes frisdrank, chips en snoep. Via een knoppensysteem kan de koper een voorkeuze aangeven. Dat is natuurlijk reuze ouderwets. Waarom geen touchscreen keuzepagina met gesture sensitivity om het gebodene te etaleren. De koper kan het te kiezen product als het ware vast pakken. Staat het niet op de huidige pagina, gewoon omslaan naar de volgende. Keuze bevestigen en betalen, product in het bakkie.
Hetzelfde kan ook met complete maaltijden (touchscreen Chinees, pizza of Griek). En weer een andere toepassing vormt het aanbieden van kranten, tijdschriften en boeken. Er is zelfs een voorziening voor het aanbieden van luisterboeken.
In het smarthome liggen de toepassingen van dergelijke slimme aanraakschermen voor het oprapen De keuze van het ontbijt of andere maaltijd. Even aanwijzen en de keuken-domotica gaat aan de slag. Intu¥tief internetten of communiceren. Een programmagids voor tv en radio of het thuis-av-netwerk. Instellingen voor de leefomgeving, milieu en cleaning. Hoe groter het scherm, interactiever de bewegingen en des te sneller de respons hoe aansprekender voor de gebruiker. Jong en oud kunnen er snel mee aan de slag.


Gesture sensitivity
Het herkennen van gebaren en beweging (gesture sensitivity) voegt een extra dimensie aan het touchscreen toe. Momenteel duiken er knijp- en vingerbewegingen zoals het magische bedieningspad voor Apple notebooks op. Je kunt scrollen, vergroten, verkleinen en verplaatsen met slechts enkele vingerbewegingen. Slimme bewegingssensoren (vaak IR of druk), digitale of sonische velden detecteren de gemaakte bewegingen uiterst nauwkeurig.
Een geheel andere ontwikkeling is die van de Kinect technologie. Bewegingssensoren (ultrasoon) in de ruimte en camera's pikken de bewegingen van de gebruiker voor het scherm op. Deze worden vertaald in keuze-, zoek- en bevestigingsacties. Een afgeleide hiervan is het opnemen van gesture sensitivity in de afstandsbediening van flatscreens. LG was daar bijvoorbeeld al heel snel mee. Beetje afgekeken van de Wii. De combinatie van touchscreen en gesture sensitivity is, zeker bij de grote afmetingen, een echte winner. Zien, aanraken en beleven! Verder ligt een combinatie met 3D-gevoel en weergave in het nabije verschiet. Op de ISE 2012 toonde SoftKinetic's DepthSense een 3D camera met iisu 3D gesture recognition middleware. Dat baarde opzien in de vorm van door het lichaam bestuurde advertenties. Niet alleen de gestures worden herkend maar ook de lichaamskenmerken van degene die voor de display staat. Het SoftKinetic werkt hier bij nauw samen met Philips MMD, Intel en NEC.

EDITORS' CHOICE