REVIEW

Child’s Pose (dvd)


Jan Luijsterburg | 30 september 2014

Cornelia is een type dat ooit treffend door Urbanus bezongen werd in Madammen in een bontjas. Een opportunistische, weinig sympathieke dame die alles voor elkaar krijgt met haar netwerken in de bovenlagen van de Roemeense samenleving. Ze heeft echter wel een zwakke plek: haar enige zoon Barbu. 34 jaar oud inmiddels, maar loslaten blijft lastig.   

Een verwende sukkel is het, die Barbu. Hij heeft een vriendin en woont op zichzelf, maar als het er op aankomt wordt zijn leven geregeld door zijn moeder, of hij het nu leuk vindt of niet. Dat wordt duidelijk als hij met zijn luxe auto een kind dood rijdt. Alles wijst er op dat hij veel te hard reed. Meteen schakelt Cornelia haar contacten in en probeert ze de politie te manipuleren, om te voorkomen dat Barbu de gevangenis in moet. 

Barbu laat het aanvankelijk gelaten over zich heenkomen maar komt uiteindelijk in verzet. Bij Cornelia wordt dwars door de harde, manipulatieve buitenkant geleidelijk een diepe eenzaamheid voelbaar. Pas in de emotionele slotscène, waarin ze de ouders van het slachtoffer opzoeken, die eerder door Cornelia in het politiebureau volslagen genegeerd werden, stromen eindelijk de tranen, maar is nog steeds niet duidelijk of ze een toneelstukje opvoert of het meent.  

Child’s Pose ziet er door het gebruik van een hand-held camera en het natuurlijke acteren onnadrukkelijk, bijna terloops uit. Die schijn is bedrieglijk, want het verhaal is rijk aan betekenis en nuance. Corruptie en klasse-onderscheid zijn te zien als een maatschappelijk commentaar, maar vooral is de film een indrukwekkend psychologisch portret van een zieke moeder - zoon relatie.

Als extra is een korte behind-the-scenes reportage meegeleverd. De film won zowel de Gouden Beer als de internationale persprijs in het filmfestival van Berlijn.

Aanvullende informatie:
Roemenië, 2012
Speelduur: 109 minuten
Regie: Calin Peter Netzer
Productie: Calin Peter Netzer, Ada Solomon
Scenario: Razvan Radulescu, Calin Peter Netzer
Camera: Andrei Butica
Montage: Dana Bunescu
Art direction: Malina Ionescu
Met: Luminita Gheorghiu, Bogdan Dumitrache, Ilinca Goia
Extra: Making of (10 min)
Beeld: 1:2,35 anamorf
Geluid: DD 5.1
Uitgave: Contact Film
Distributie: de Filmfreak 

EDITORS' CHOICE