REVIEW

Sarah Marie Young – Little Candy Heart (Studio Master 24bit/96kHz)


Eric de Boer | 18 oktober 2014

Een jaar nadat het eerste album dat via SnipRecords wordt uitgebracht, laat Marijn Kooy weer van zich horen met een nieuw project. Ditmaal is het Sarah Marie Young, wiens tweede album Little Candy Heart als download wordt aangeboden aan een wereldwijd publiek. Natuurlijk voorzien van de signatuurklank van het digitale platenlabel, dus met veel aandacht voor opname en productie. Gelukkig is de muziek van dit jonge talent zelf ook in staat om te bekoren.

Laten we wel wezen; sommige muziek die wordt uitgebracht met een hoge audiokwaliteit kan nogal slaapverwekkend zijn. Die audiofiele albums klinken dan wel heel erg mooi, maar missen de diepgang of de emotionele overdracht om te kunnen blijven plezieren. Gelukkig zijn daar ook uitzonderingen op, waar ik Little Candy Heart ook onder wil scharen. Sarah Marie Young won in 2011 de Shure Montreux Vocal Competition, dat werd gejureerd door Quincy Jones. Met het geld dat de zangeres daarmee won, trok ze een week de Zwitserse bergen in om in een week tijd haar eerste album Too Many Februaries op te nemen. Het album zag in 2013 officieel het levenslicht, terwijl Sarah al naam maakte op bekende Jazz Festivals in zowel Montreux als haar thuisstad Chicago.

Het was Marijn Kooy van SnipRecords die haar contracteerde voor een nieuw album, dat op de inmiddels voor SnipRecords bekende manier werd opgenomen, geproduceerd en uitgebracht. Little Candy Heart werd weliswaar – in slechts twee dagen – opgenomen bij de Chicago Recording Company, waarbij Kooy met fraaie microfoons en dito opnameapparatuur kon werken. Sarah Marie Young was daar niet alleen, maar werd live aangevuld door vier lokale, doorgewinterde musici en twee achtergrondzangeressen.

    

Het resultaat mag er zeker zijn. Op Little Candy Heart laat Young horen dat ze is gezegend met een groot vocaal bereik, een eigen stemgeluid en de gave om diverse muzikale stijlen samen te smelten tot één geheel. Hoewel het album voornamelijk een mix van R & B en soul herbergt, zijn er duidelijke invloeden van jazz en funk op het album te horen. Sarah Marie Young bezit een duidelijk eigen geluid, dat te omschrijven is als een expressieve mix van de jongere Joss Stone en Jheena Lodwick. Elf zelfgeschreven nummers, vol inspirerende muziek en goede, tekstueel toegankelijke songs.

Het geluid van de door Stu Mindeman bespeelde toetsen geven de nummers een retro-klank, terwijl de erg goed bespeelde bas (Bryan Doherty) en vrij strakke drums (Neal Wehman) door de fraaie opname exact de juiste mate van ondersteuning geven. Heerlijke luistermuziek, bewust ingetogen vertolkt met af en toe heerlijke uitspattingen (zoals het refrein van de titeltrack of de uithalen op een nummer als Black & White). Terwijl het door piano begeleide Long Way To Go, dat melancholie en romantisch gemis ademt, juist de hoge mate van timing en controle van de zangeres laat horen. Erg fijne luistermuziek, niets minder.

De opname, mix en mastering van Little Candy Heart bewijst daarnaast maar weer eens dat men bij SnipRecords weet waar muziek om moet draaien; natuurgetrouwe weergave in dienst van de muziek. Met de uitstap naar dit genre gaat het label een goede weg in en de opname klinkt organisch, studio-droog en verfijnd. Een goede hifiset zal dit positief benadrukken. Dat kwaliteit hand in hand gaat met kundigheid, wordt maar weer eens bewezen. Ik ben benieuwd wat de volgende album van dit label gaat zijn, misschien iets met blues? De tijd zal het leren, maar liefhebbers van vocale R & B en soul hebben in ieder geval een fijn album voor op de luisterlijst. En de verstokte audiofiel zou ook wel eens aangenaam verrast kunnen worden door juffrouw Young.

Muziek: 8 ½
Klank: 9
Label: SnipRecords
Speelduur: 40:37 minuten
Website

EDITORS' CHOICE