ARTIKEL

IFA 2011: Kijken, niet kopen (helaas)

Op de IFA in Berlijn, ‘s werelds grootste elektronicabeurs, debuteren traditioneel de nieuwste elektronische snufjes. De beurs gunde ons afgelopen week een kijkje in de toekomst. Beeld en geluid gaan nog verder de digitale diepte in, zo blijkt. Al hebben we wel het liefst dat een audiospeler er lekker ouderwets uit blijft zien.

Zo’n veertig hallen met 30.000 producten van 1441 standhouders. Tja, waar begin je dan? Bij de mustsees natuurlijk. De brilloze 3D-techniek van Toshiba bijvoorbeeld, world largest 3D tv van LG (72 inch), of de 85 inch grote tv van Sharp, waarvan het beeld met zijn futuristische resolutie van 7680 × 4320 nog nauwelijks verschilt van de werkelijkheid. Hdtv lijkt al weer achterhaald, Super Hi-Vision, dat moet het worden. In pakweg 2020 weten we niet beter.

Maar te lang stilstaan bij deze eye catchers is niet wijs, tenminste niet als je maar één dag hebt voor de IFA, ‘s werelds grootste beurs voor consumentenelektronica. Het is als met de stad Berlijn; keuzes maken is noodzakelijk, want alles zien in een dag is ondoenlijk. Voor wie nog nooit op de Internationale Funk Austellung is geweest: denk groot, groter, grootst. Denk zes dagen lang met een kwart miljoen bezoekers van over de hele wereld rondlopen op een oppervlakte van 160.000 m². Denk mannen in krijtstreeppakken en slonzige nerds. Denk eenvoudige huisvrouwen en hippe jongeren. Denk vrouwen in mantelpakjes en mannen met linnen tasjes. Mensen uit de business, maar net zo goed liefhebbers. Allemaal zijn ze hongerig naar de nieuwste elektronische snufjes. De nieuwste telefoons, de nieuwste games, de nieuwste strijkijzers, de nieuwste televisies.


Foto: de beachvolleybalsters van Panasonic

Get in touch is het thema van dit jaar, en dat moet - ook op audiovisueel vlak - vooral via de digitale snelweg gaan gebeuren, gezien de trending topics: smart-tv gekoppeld aan internet, streaming media, netwerksystemen, digitale radio en apps, apps en nog ‘s apps.

Op de IFA kun je je soms alleen al vergapen aan de presentatie van bedrijven. De een (Panasonic) probeert de aandacht te trekken met beachvolleybalsters, de ander met bolides (Kenwood) of flamencodanseressen. Het Turkse Vestel pakt verrassend groot uit, en bouwde net als haar Koreaanse collega Samsung wekenlang aan haar stand. Maar het is nog niets vergeleken met het paleis van Sony, dat zelfs aan een hele hal - aangekleed met hoogpolig wit tapijt en spiegels - nog nauwelijks genoeg had.

Ietsje bescheidener is de stand van Onkyo, maar die is dan wel weer voorzien van een sympathieke koffiehoek. Onkyo-vertegenwoordiger Justin Bol (35) komt al jaren op de IFA. Het is een belangrijke ontmoetingsplek, zegt hij. “We stonden altijd naast Denon en Marantz, maar helaas hebben die afgebeld dit jaar. Daarom heeft Yamaha nu een extra grote stand.” Bol moet zijn best doen om zich verstaanbaar te maken. Een belendende hifi-kraam geeft een demonstratie waarbij de volumekraan voluit wordt opengedraaid. “Zo gaat het hier de hele dag door”, grinnikt hij.


Foto: Yamaha

Waren het voorheen vooral mensen uit de branche, de laatste tijd krijgt hij steeds meer consumenten over de vloer die ‘een dagje lekker komen kijken’. “De input die we van de bezoekers krijgen, gooien we elke dag na sluitingstijd in een vergadering. Wat kunnen we ermee, waar liggen onze marktkansen?”
De IFA biedt mooi spul, zegt Bol, maar het is hem wel een doorn in het oog dat je in de hifi steeds meer gebruik van plastic ziet. “Hifi en plastic gaan niet samen”, moppert hij. Net als bij Onkyo zul je geen goedkoop materiaal aantreffen in de glazen designspeakers Serac 2, van Greensound Technology. De set kost 18 duizend euro, maar dan krijg je er wel twee extra speakers en een subwoofer bij. Toch mooi meegenomen.

Ver voorbij de hifi-hallen, tussen de camera’s en games, doemt plotseling een verdwaalde hifi-stand op van TDK. TDK? Bestaat dat nog dan? “Zo reageren er wel meer”, lacht vertegenwoordiger Irene Yntema uit Nederland. “Mensen kennen ons vaak alleen nog van de cassettebandjes.” TDK verkoopt tegenwoordig onder de naam Life on Record onder andere platenspelers en hoofdtelefoons, waarvan in Berlijn een nieuwe serie wordt gepresenteerd. “We hadden graag op de hifi-afdeling gestaan, maar daar was het echt dringen.” Het herrezen bedrijf, met haar Europese hoofdvestiging in Hoofddorp, verrast met de SoundCube, een kubus met aan vier kanten speakers die opvallend goed klinken, maar vooral met de fraaie 2- of 3-speaker ‘high fidelity’ Boombox, gebaseerd op de aloude gettoblaster. Het apparaat - de grootste kost een kleine zeshonderd euro - oogt vintage, maar kent behalve AM en FM-radio ook USB en andere digitale aansluitingen. De Boombox heeft verder een ouderwetse equalizer en speakers die je mee ziet bewegen op de muziek. Net als vroeger. Het ding meenemen naar het strand kan, er kunnen batterijen in, maar ermee op je schouder paraderen is alleen weggelegd voor bodybuilders: het bakbeest weegt 14 kilo.


Foto: de retro Boombox van TDK

De Boombox werd in de markt gezet door hiphopgroep Beastie Boys en werd ook gebruikt door rapper Snoop Dog in een clip. “TDK is nostalgie voor veel mensen die in de jaren tachtig opgroeiden. Dat is nu juist onze kracht. We profiteren nog steeds van de cassettebandjes, al worden die alleen nog verkocht in uithoeken van Oost-Europa.” Dus wordt ook de TDK-presskit, een USB-stick, verpakt in een cassettehoesje uit lang vervlogen tijden.

Over cassettes en nostalgie gesproken: de Amerikaanse gadgetkraam van Ion, thuis in allerlei soorten conversieproducten, toont naast retro-gadgets zoals staande platenspelers ook een tape-to-pc-cassettedeck en ‘walkmans’, de ‘tape to go’. “Ons best verkochte product”, zegt Stefan Heinrichs. “Mensen willen hun oude tapes niet wegdoen en zetten ze graag om in digitale bestanden.”




EDITORS' CHOICE