Peter Thomas is PMC

DIT IS EEN PUBLICATIE VAN MUSIC EMOTION
René van Es | 22 februari 2012 | Fotografie René van Es | PMC Fact Series

Een recent bezoek voor Music Emotion aan PMC Loudspeakers in het Engelse plaatsje Luton gaf ruimte tot het bekijken van de fabriek, ruiken aan de productie, veel luisteren naar PMC luidsprekers en daar tussendoor het interviewen van de oprichter van PMC.

Peter Thomas is een bescheiden mens; hij houdt zich bezig met zijn producten en de dagelijkse besognes van het bedrijf. Het commerciële deel laat hij over aan managing director Miles Roberts en anderen. Peter is wars van overdrijving, uiterlijk vertoon, staat open voor opinies en is vooral bezig met het maken van luidsprekersystemen die wereldwijd in de beste studio`s staan opgesteld.

Uit Music Emotion - September 2011

De hoeveelheid cd`s, lp`s en films van topkwaliteit, die zijn gemasterd op PMC, is veel teveel om te noemen. Bovendien vermelden de PR-mensen van PMC dat graag op hun website.

Om toch iets te noemen: Stevie Wonder en Prince draaien thuis in hun privé studio met PMC. Omdat ze willen werken met het beste systeem.

Peter, wat is het begin geweest van PMC Loudspeakers (Professional Monitor Company)?

Wel, ik was als leidinggevende werkzaam bij de BBC en hield mij bezig met weergavesystemen. In die functie bracht ik bezoeken aan heel veel Engelse luidsprekerfabrikanten om systemen voor de BBC te selecteren of bedrijven te kiezen die in licentie BBC-ontwerpen maakten. Ik zag heel wat kaf onder het koren en met een (helaas overleden) partner besloten we, dat wijzelf betere luidsprekers konden vervaardigen.

De BBC had behoefte aan een groot systeem en wij boden dat aan. Op het moment dat de BBC besloot met ons in zee te gaan, verloor ik mijn baan daar. De keuze was: werknemer of leverancier. Ik koos voor leverancier. Een enorm risico, want onze gehele orderportefeuille bestond uit vier te leveren luidsprekers. Met een vrouw, kinderen en een hypotheek was het zaak om snel meer orders binnen te halen.

Je eerste systeem was al een transmissionline. Elk systeem dat volgde, is gemaakt volgens hetzelfde principe, zelfs een kleine monitor op een stand. Waarom die keuze?

Ik heb destijds grote bewondering gehad voor twee merken: IMF vanwege de laagweergave in de grote transmissionline weergevers en voor Quad vanwege de elektrostaten. Ik zag en hoorde ook in beiden de beperkingen en wilde het laag van IMF en het midden/hoog van Quad combineren in één enkel systeem. De transmissionline zorgt voor een symmetrische belasting van de woofer, dat wil zeggen dat de lucht vóór de luidspreker de conusbeweging net zo beďnvloedt als de line achter de conus. Door die symmetrische belasting is de vervorming erg laag, mits de line goed is gedempt. Omdat de line voor de laagste frequenties werkt als een quarterwave hoorn, steunt de line de output van de woofer en zorgt dat lagere frequenties met meer volume kunnen worden weergegeven dan te realiseren valt in een gesloten systeem of een basreflex. De line maakt het frequentiebereik naar onderen groter.

Maar een transmissielijn, zeker de oudere types, hadden de naam sloom en wollig te zijn. Een PMC luidspreker heeft dat niet. Hoe loste je dat op?

Het trage van een transmissionline komt voort het uit het niet goed dempen van de line. Populair was destijds het gebruik van Bailey Long Hair wol, dat lastig te verwerken was en bovendien steeds meer inzakte en zo de werking verloor. In de line moet het kantelpunt tussen accentueren van de lage tonen en het dempen liggen rond 80 tot 90 Hertz. Oude transmissionlines dempten pas bij 200 Hertz of hoger. Met als gevolg dat er een echo effect ontstond in het laag dat na-ijlde en vervormde. Wij gebruiken geen wol in onze Advanced Transmisson Line, maar een schuimstof die stabiel blijft. Foam dat wij kunnen kopen van een matrassenfabrikant. Hij maakt dat speciaal voor ons in diverse dichtheden en met diverse vormen en oppervlakten. In de lines passen we op de juiste plaats het juiste materiaal toe. Iets dat proefondervindelijk wordt vastgesteld.

Dat kost tijd en geld. Het maakt de fabricage duur. Aan de pluszijde winnen we ongelofelijk in het onderdrukken van vervorming en dat is voor mij persoonlijk het meest belangrijk. Bijkomend voordeel: een transmissionline laat zich eenvoudig plaatsen en de interactie met de meeste kamers is beter en gelijkmatiger dan die van basreflex-systemen. Waarom dat zo is weet ik niet, maar we constateren het wel.

MERK

EDITORS' CHOICE